Uutiset

Tampereen Puhallinorkesteriyhdistys eli Tampu järjestää Puhallinorkesterien SM-kilpailut Tampereella Tampere-talossa 23.–24.5.2020.

Kilpailuissa järjestetään ensimmäistä kertaa kaikki kilpailusarjat: A-, B- ja C-sarjat ovat kilpailusarjoja, lisäksi vapaa sarja ja ammattilaissarja järjestetään katselmussarjoina.

A-, B- ja C-sarjojen pakolliset teokset on tilattu tamperelaisilta säveltäjiltä Tampun saaman apurahan turvin. Teokset ovat saatavilla viimeistään 15.11. kunkin teoksen kustantajalta.

Tiedotus

Kaikki SM-kilpailuihin liittyvä tiedotus ja uutisointi löytyy (kevään 2019 aikana) kilpailujen internetsivuilta osoitteesta www.posmk.fi (POSMK eli Puhallinorkesterien Suomenmestaruuskilpailut).

SM-kilpailulautakunta (STM, SPOL, FSSMF ja SOLI) ovat tarkastaneet SM-kilpailujen säännöt, jotka julkaistaan myös kilpailujen internetsivuilla.

Ilmoittautuminen alkaa heti, kun internetsivut on päivitetty. Aiemmin ilmoittautuneille on alhaisempi osallistumismaksu.

www.posmk.fi

Olemme n. 30 laulajan aktiivinen mieskuoro. Repertuaarimme on kirkosta kapakkaan, viime aikoina olemme keskittyneet vanhoihin ja uusiin iskelmiin ja viihdemusiikkiin unohtamatta kuitenkaan perinteisiä mieskuorolauluja ja työväenlauluja.

Johtajamme siirtyessä elämässään eteenpäin kohti uusia haasteita tarvitsemme uuden johtajan syksyllä 2019. Jos olet mieskuoromme eteen sopiva, leppoisa mutta asiallinen kuoroammattilainen,  ota yhteyttä, niin katsotaan löydämmekö yhteisen sävelen! Yhteydenotot 15.5. mennessä.

Lisätietoja kuoron puheenjohtajalta Risto Lahdelta, risto.lahti(at)pp8.inet.fi tai 0400 415463. Kuoromme nettisivut www.tyovaenmieskuoro.fi.

Suomen Puhallinorkesteriliitto julkisti Vuoden Pinna-palkinnon lauantaina 16.3.2019 Helsingissä tapahtumapäivän päätteeksi olleessa vuosikokouksessaan. Vuoden 2019 huomionosoituksen ansiokkaasta työstä puhallinorkesteritoiminnan kehittäjänä sai MuM Janne Laine.

Laine on työskennellyt Espoon musiikkiopistossa vuodesta 1983 ja pitkällä aikavälillä ollut opiston puhallinorkesteritoiminnan vahva  kehittäjä. Vuonna 1995 Laine aloitti ensimmäisen puhallinorkesterinsa kanssa Espoossa ja nyt orkestereita on kolme. Yhden henkilön vahva visio ja määrätietoinen kehittäminen on saanut työyhteisön tuen ja nykyisin puhallinorkesterityö kuuluu jokaisen puhallinsoittimen lehtorin työnkuvaan Espoon musiikkiopistossa.

”Nuorten kanssa työskennellessä täytyy itse kehittyä koko ajan. Musiikkiopiston puhallinorkesteritoiminta on matalan kynnyksen kulttuuritoimintaa, jonka prosessiluonteinen salliva ilmapiiri antaa jokaisen lapsen kehittyä omaa tahtiaan soittajana. Pedagoginen osaaminen on orkesterin johtajan tärkein ominaisuus, kun toimitaan lasten ja nuorten kanssa.” kertoo Janne Laine.

Tunnustuspalkinnon tarkoituksena on korostaa koulutuksellisen ja alueellisen puhallinorkesteriharrastuksen merkitystä maamme kulttuurielämälle. Palkinto myönnetään harrastemusiikin parissa työskentelevälle orkesterinjohtajalle. Ensimmäisen kerran Vuoden Pinna palkittiin vuonna 2004.

Kokkolassa järjestetään maaliskuussa 2020 Erik Fordell Grand Prix -kuorokilpailu suomalaisille kuoroille. Kilpailu on Kokkolan kaupungin 400-vuotisjuhlallisuuksien osana järjestettävän laajan KuoroKokkola400-projektin päätapahtuma. Kaksiosaisessa kilpailussa valitaan nauhakarsinnan perusteella 8 parasta kuoroa kilpailemaan 8000 € pääpalkinnosta Keski-Pohjanmaan konservatorion isossa salissa 14.3.2020.

Kilpailun pakollisina teoksina kuullaan merkittävän kokkolalaissäveltäjä Erik Fordellin suomen- ja ruotsinkielistä tuotantoa. Fordellin kuoroille säveltämä mielenkiintoinen ohjelmisto kestää hyvin aikaa ja asettaa haasteita mille tahansa kuorolle. Kilpailun myötä saadaan kokkolalaiselle säveltäjälle hänen ansaitsemaansa huomiota.

Kilpailu on avoin kaikille kuoromuodoille. Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimii Heikki Liimola ja muut jäsenet ovat Thomas Capplin Norjasta, Anneli Julen sekä Kari Pappinen.

Mikäli kilpailu toteutuu suunnitelluissa mittakaavassa ja puitteissa, se voidaan sellaisenaan toteuttaa Kokkolassa 3–5 vuoden välein. Sillä on myös edellytykset laajentua kansainväliseksi tapahtumaksi ja nousta tällä hetkellä Suomen merkittävimmän kuorokilpailun, Harald Andersen -kuorokilpailun rinnalle.

Kilpailun säännöt: https://www.kpkonsa.fi/toiminta/erik-fordell-grand-prix/saannot

Suomen Kuoronjohtajayhdistys ry on valinnut vuoden 2019 kuoronjohtajaksi Merzi Rajalan Porvoosta.

Merzi Rajala on uraauurtava kuoronjohtaja, pedagogi ja kouluttaja, jonka erityisosaaminen on rytmisessä musiikissa. Hän on kehittänyt suomalaista rytmisen kuoronjohdon koulutusta niin Metropolia Ammattikorkeakoulussa kuin Sibelius-Akatemiassa sekä kouluttanut kuoroja ja lauluyhtyeitä lauluimprovisaatiossa. Rajala tunnetaan myös monipuolisena kuoro- ja lauluyhtyemusiikin säveltäjänä ja sovittajana.

Merzi Rajala on kysytty rytmisen kuoromusiikin kouluttaja ympäri Suomea ja maailmaa. Hänen ansiostaan rytmisen kuoronjohdon yliopistotasoista koulutusta on lähdetty toteuttamaan Sibelius-Akatemiassa, jonka kuorotoimikunnan historian ensimmäiseksi rytmimusiikkia edustavaksi jäseneksi hänet kutsuttiin. Vuonna 2017 hän aloitti Inspiration Course for global Choir Leadership-kurssin, joka kokoaa kuoronjohdon opiskelijoita ja ammattilaisia ympäri Suomen neljänä viikonloppuna lukuvuodessa saamaan työkaluja rytmimusiikin johtamiseen.

Vuoden Kuoronjohtaja julkaistiin Paavalinkirkossa Helsingissä Suomen KuoronjohtajayhdistyksenTalvipäivien yhteydessä lauantaina 9.2.2019.

Suomen Kuoronjohtajayhdistys ry noin 200 suomalaisen kuoronjohtajan yhdistys, joka pyrkii toiminnallaan nostamaan kuoronjohdon ja kuorolaulun tasoa Suomessa sekä parantamaan kuoronjohtajien näkyvyyttä ja asemaa. Vuoden kuoronjohtaja -palkinto jaettiin nyt 25. kerran.