Mieskuoropäivät järjesti Hyvinkään Työväen Mieskuoro, jonka pienryhmä
Otto Baritones tuli pienryhmäkilpailussa.

STM:n Mieskuoropäivät ja Pienryhmäkilpailu 17.2. onnistuivat hienosti, mukana oli 7 kuoroa ja 8 pienryhmää.

Pienryhmäkilpailun tulokset:

1) "Kvartti", Harjavallan Työväen Mieskuoro
2) "Otto Baritones", Hyvinkään Työväen Mieskuoro
3) "Bosset", Nokian Työväen Mieskuoro

Kunniamaininnan saivat "Takin kääntäjät" Mieskuoro Kisailijoista Kotkasta ja "Ruukin äijät" Ruotsinpyhtäältä.

Kilpailun tuomareina toimivat Vesa Lintula (pj) Helsingistä, Arja Virtanen-Haapasalmi Nurmijärveltä ja Jukka Palonen Hyvinkäätä, sihteerinä oli Jaana Palanterä.

Tämän kertaisen kilpailun voittajaa tuomarit kiittivät ilon täyttämästä esityksestä, jossa
oli pilkettä silmäkulmassa, sekä kauniista äänistä ja kontaktista yleisöön. Myös hyvä
rytmi ja tekstin käsittely sai kiitosta. Lisäksi saunavihdan käyttöä rytmisoittimena ihasteltiin yhdessä laulussa.

Seuraavia Mieskuoropäiviä suunnitellaan Turkuun alkuvuodesta 2019.

Suomen Kuoronjohtajayhdistys ry on valinnut Vuoden 2018 kuoronjohtajaksi Saara Aittakummun Helsingistä.

Saara Aittakumpu on monipuolinen ja kunnianhimoinen uuden sukupolven kuoronjohtaja. Hän on viime vuosina johtanut menestyksekkäästi kaikkia kuoromuotoja: nais-, mies-, seka- ja lapsikuoroa. Tällä hetkellä hänen johtamiinsa kuoroihin kuuluvat Polyteknikkojen kuoro vuodesta 2013 lähtien, vuonna 2008 perustamansa naiskamarikuoro Kaari-ensemble, mieskuoro Valkia sekä Helsingin konservatorion lapsi- ja nuorisokuoro Galante. Lisäksi Aittakumpu on johtanut aiemmin Savolaisen osakunnan laulajia sekä Lahden Bach-kuoroa.

Aittakumpu on saanut tunnustusta sekä BBC proms -festivaalin Kullervo-konsertista Polyteknikkojen kuoron kanssa että Conductors Prize -erityismaininnan 5th International Anton Bruckner -kuorokilpailussa Itävallassa kesäkuussa 2015. Hän tilaa ja esittää kuoroineen rohkeasti ja ennakkoluulottomasti nykymusiikkia.

Saara Aittakumpu on valmistunut musiikin maisteriksi vuonna 2007 Sibelius-Akatemiasta erinomaisin arvosanoin pääaineenaan kuoronjohto. Valmistumisensa jälkeen hän on opettanut kuoronjohtoa Metropolia-ammattikoulussa ja ollut kuoromestarina useissa ooppera- ja oratorioprodutkioissa. Lisäksi hän on kouluttanut ja inspiroinut kuoronjohtajia jo useina vuosina kuoronjohdon kesäkursseilla.

Vuoden Kuoronjohtaja -palkinto myönnettiin Saara Aittakummulle Lapuan tuomiokirkossa kuoronjohtajien talvipäivien yhteydessä lauantaina 10.2.2018.

Juice Leskisen elämästä kertovaa elokuvaa kuvataan Tampereella maaliskuussa 14. päivä ja etsimme tällä hetkellä erityisesti miehiä keikkayleisöön YO-talolle 14.3.
Kuvaamme 70-lukua, eli jos miehillä sattuu olemaan pitkät- tai puolipitkät hiukset ja/tai viikset/parta niin mahdollisuus päästä vähän isompaan avustajarooliin on jo iso. Ohjaaja valitsee aina paikan päällä suosikkinsa ja heidät asetellaan sen mukaan kuvauksissa kameran eteen.

Lisäksi etsimme avustajia myös muille kuvauspäiville maaliskuussa, mutta näihin valitsemme osallistujat 14.3. vastaanotettujen hakemusten seasta. Eli jos sopii 70-luvun profiiliin, voi saada suuremman roolin kuin oli kuvitellutkaan.

Profiili jota haemme 14.3. päivälle:
- Nuori mies tai nainen iältään 18 - 35 -vuotias
- Luonnollisen väriset tai luonnollisesti värjätyt hiukset
- Mielellään pitkät- tai puolipitkät (tämä ei pakollinen)
- Miehillä parrat sekä viikset iso plussa
- Ei näkyviä tatuointeja tai lävistyksiä (eli ei kaulassa, tai kasvoissa)

Mikäli tunnistat itsesi näistä kuvauksista tai muuten vain haluat hakea mukaan, niin hakemuksen voi laittaa osoitteeseen juice(at)yellowfilm.fi ja sähköpostin aiheeksi 'Juice - AVUSTAJA'
Sisällytä sähköpostiin mukaan nimesi, ikäsi, puhelinnumerosi ja toiminnassa oleva sähköpostiosoite, sekä pituutesi, vaatekokosi, kengänkokosi sekä kasvo- ja kokovartalokuva.
Mikäli kaapistasi löytyy 70-luvun aarteita, kerro se sähköpostissasi, kuviakin saa laittaa!
Ilmoita sähköpostissasi myös oletko vapaa osallistumaan 14.3. tai mahdollisesti muina päivinä milloin tarvitsemme avustajia. Avustajana olemisesta saa yhden leffalipun per päivä.

Tarvitsemme myös maaliskuussa avustajia yliopisto-opiskelijoiksi, opiskelijabileisiin, lavatansseihin ja häihin. Kaikki tapahtumat sijoittuvat Tampereelle 70-luvulla. Hakemuksia otetaan vastaan kaikilta yli 18-vuotiailta. Yllä olevat ilmoittautumisohjeet koskevat kaikkia hakemuksia.

Naiskuoro Elegia on vuonna 2020 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä helsinkiläinen, tavoitteellinen, eri-ikäisistä ja -taustaisista naisista koostuva kuoro. Elegiassa laulaminen vaatii sitoutumista ja oman laulamisen kehittämistä. Kuoron tavoitteena on laadullinen kehittyminen. Harjoittelemme Oulunkylän Puukoulussa maanantaisin klo 18-21. Lisäksi järjestämme laululeirejä pari kertaa vuodessa (viikonloppuleiri tai yksipäiväinen leiri).

Elegian ohjelmisto on monipuolinen yhdistelmä klassista musiikkia, perinteistä naiskuoromusiikkia, viihdettä ja tuoretta poppia. Esiinnymme säännöllisesti niin koko kuoron, kuin pienryhmienkin voimin. Tänä vuonna keskitymme erityisesti pienryhmässä laulamisen kehittämiseen.

Elegia koostuu osaavista ja innostuneista laulajista, ja uudelta johtajalta toivotaan aiempaa kokemusta kuoron johtamisesta ja varmaa ammatillista otetta, innostuneisuutta, yhteistyökykyä ja halua sitoutua Elegian laadulliseen kehittämiseen. Työsuhde alkaa syyskuussa 2018. Jos kiinnostuksesi Elegian taiteellisen johtajan paikkaa kohtaan heräsi, niin kuulemme mielellämme sinusta. Lähetä CV:si ja palkka-/palkkiotoiveesi meille 30.3. mennessä.

Yhteydenotot sähköpostitse Elegian puheenjohtajalle: Jaana Palanterä, jpalante(a)gmail.com

Finlandia-hymni – sata laulajaa sadassa kirkossa on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017

Kanttori, säveltäjä Petter Ohls on tehnyt aloitteen ’Sata kuorolaista sadassa kirkossa’ tai ’Juhla-Finlandia’, jossa tavoitteena on saada sadan laulajan kuorot laulamaan Finlandia-hymni mahdollisimman monessa kirkossa itsenäisyyspäivän jumalanpalvelusten alkuun. Ohls on myös toteuttanut hankkeen verkkosivun, josta löytyy aiheesta lisätietoa: www.satalaulajaasadassakirkossa.fi.

Tavoitteena on siis esittää Jean Sibeliuksen Finlandia-hymni itsenäisyyspäivänä 6.12.2017 jumalanpalvelusten alussa mahdollisimman monessa kirkossa mieluiten sadan hengen kuorojen toimesta. Pienemmätkin kuorot toki käyvät. Tärkeintä on luoda nyt satavuotisjuhlavuonna itsenäisyyspäivän perinteisiin hetkiin, kuten jumalanpalveluksiin, jokin erityinen ja samalla suomalaisia eri puolilla maata yhdistävä elementti, joka tässä tapauksessa olisi Finlandia. Samalla toteutuu erinomaisesti juhlavuoden pääteema Yhdessä.

Finlandian paikka Suomen satavuotisjuhlajumalanpalvelusten alkusoittona on myös perusteltavissa – onhan se kuin rukous isänmaan puolesta, ja toisaalta yksi suomalaisten rakkaimmista sävellyksistä.

Hanke on osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa. Suomi 100 -organisaatio kerää tietoja seurakunnista ja kirkoista, joissa tämä aloite on toteutumassa, ja kuoroista, jotka osallistuvat esiintymisiin. Tietoja sekä yhteystiedot mahdollisia mediatiedusteluja varten voi lähettää osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..