Uutiset

Finlandia-hymni – sata laulajaa sadassa kirkossa on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017

Kanttori, säveltäjä Petter Ohls on tehnyt aloitteen ’Sata kuorolaista sadassa kirkossa’ tai ’Juhla-Finlandia’, jossa tavoitteena on saada sadan laulajan kuorot laulamaan Finlandia-hymni mahdollisimman monessa kirkossa itsenäisyyspäivän jumalanpalvelusten alkuun. Ohls on myös toteuttanut hankkeen verkkosivun, josta löytyy aiheesta lisätietoa: www.satalaulajaasadassakirkossa.fi.

Tavoitteena on siis esittää Jean Sibeliuksen Finlandia-hymni itsenäisyyspäivänä 6.12.2017 jumalanpalvelusten alussa mahdollisimman monessa kirkossa mieluiten sadan hengen kuorojen toimesta. Pienemmätkin kuorot toki käyvät. Tärkeintä on luoda nyt satavuotisjuhlavuonna itsenäisyyspäivän perinteisiin hetkiin, kuten jumalanpalveluksiin, jokin erityinen ja samalla suomalaisia eri puolilla maata yhdistävä elementti, joka tässä tapauksessa olisi Finlandia. Samalla toteutuu erinomaisesti juhlavuoden pääteema Yhdessä.

Finlandian paikka Suomen satavuotisjuhlajumalanpalvelusten alkusoittona on myös perusteltavissa – onhan se kuin rukous isänmaan puolesta, ja toisaalta yksi suomalaisten rakkaimmista sävellyksistä.

Hanke on osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa. Suomi 100 -organisaatio kerää tietoja seurakunnista ja kirkoista, joissa tämä aloite on toteutumassa, ja kuoroista, jotka osallistuvat esiintymisiin. Tietoja sekä yhteystiedot mahdollisia mediatiedusteluja varten voi lähettää osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Raimo Valkama kutsuttiin Suomen Työväen Musiikkiliiton kunniajäseneksi STM:n liittokokouksessa Lahdessa 28.10.2017.

Raimo Valkama on toiminut ansiokkaasti useissa STM:n luottamustehtävissä, mm. hallituksen jäsenenä (1994-2011), varapuheenjohtajana (2002-2011) ja viimeksi liiton puheenjohtajana (2013-2017). Puheenjohtajan tehtävän hän luovutti liittokokouksessa seuraajalleen Jaana Palanterälle.

Raimo Valkama on laulanut Nokian Työväen Mieskuorossa vuodesta 1980 alkaen, ja toiminut vuosien varrella myös kuoron puheenjohtajana ja sihteerinä. Vuonna 2012 hänet valittiin kuoron kunniapuheenjohtajaksi. Valkama on laulanut myös Tampereen Rautatien Mieslaulajissa sekä Lauluyhtye Mix'ettessä.

Raimo Valkama on saanut Suomen Työväen Musiikkiliiton hopeisen ansiomerkin vuonna 2000 ja kultaisen ansiomerkin vuonna 2006. Kunniajäsenyys on liiton korkein huomionosoitus, jonka voi saada erittäin ansiokkaasta ja pitkäaikaisesta työstä työväen musiikkiharrastuksen hyväksi.

Kapellimestari ja muusikko Tero Haikala palkittiin arvostetulla Klemetti-palkinnolla Hämeenlinnassa 14.5. Sulasolin Laulu- ja soittojuhlien pääjuhlassa. Palkinto myönnetään kahden vuoden välein henkilölle, joka on ansiokkaasti työskennellyt harrastemusiikkitoiminnan ja Sulasolin tavoitteiden hyväksi. Haikala on ollut myös STM:n toiminnassa mukana toimien muun muassa useita vuosia puhallinleirin johtajana.

Tero Haikala on valmistunut klarinettipedagogiksi Tampereen Konservatoriosta vuonna 2002, amk-muusikoksi Pirkanmaan ammattikorkeakoulusta vuonna 2005 ja puhallinorkesterikapellimestariksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2011. Lisäksi hän on suorittanut kapellimestarikursseja mm. Jorma Panulan, Kari Tikan ja Pertti Pekkasen johdolla.

Tero Haikala toimii päätyökseen Puolustusvoimien varusmiessoittokunnan kapellimestarina. Tässä tehtävässä hän on toiminut vuodesta 2011 alkaen. Haikala on voimakkaasti kehittänyt varusmiespalveluksen musiikillista sisältöä luoden laajoja konserttikiertueita eri musiikkityyleistä sekä rakentaen uuden, musiikkipainotteisen aliupseerikurssin opintosuunnitelmaa.

Haikala on ollut kysytty kouluttaja eri puolilla Suomea. Hän on luennoinut, järjestänyt kapellimestarikoulutusta, johtanut eri orkestereita sekä toiminut opettajana ja kapellimestarina eri tapahtumissa.

Tero Haikala toimii Lahden konservatorion puhallinorkesterin johtajana. Harrastajaorkestereista hän on johtanut Partiolippukunnan orkesteri Tampereen Kotkia ja johtaa edelleen helsinkiläistä puhallinorkesteri Apolloa. Hän on ollut myös perustajajäsen Sinfonisessa puhallinorkesteri Sisussa.

Haikala on jo pitkään toiminut Sulasolin piirissä monillakin tavoilla. Hän on Soitinmusiikkiliiton puheenjohtaja ja toiminut Sulasolin hallituksen jäsenenä useita vuosia. Lisäksi hän on vuodesta 2012 toiminut Valtakunnallisen Raudaskylän puhallinmusiikkileirin leirinjohtajana, kapellimestarikouluttajana ja kapellimestarina.

Klemetti-palkinto on suuruudeltaan 2 500 euroa. Nimensä palkinto on saanut mainekkaalta musiikkipersoonalta Heikki Klemetiltä, jolla oli vahva rooli Sulasolin perustamisessa ja kehittämisessä vuosikymmenten ajan.

Jaana Palanterä (FM) valittiin Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry:n uudeksi puheenjohtajaksi lauantaina 28.10.2017 Lahdessa.

Helsinkiläinen Jaana Palanterä (s. 1976) on pohjoismaisten kielten kääntäjä ja kustannustoimittaja. Hänellä on vahva musiikkitausta mm. kuoromusiikin parista. Tällä hetkellä Palanterä laulaa lauluyhtye BellaCantassa ja Helsingin Työväen Naiskuoro Elegiassa sekä harrastaa musiikkiteatteria ja yksinlaulua.

Jaana Palanterä toimii eri musiikkiyhdistyksissä useissa luottamustehtävissä. Lokakuusta 2017 lähtien hän on toiminut Nordiska Arbetarsångar- och Musikerförbundetin (NASOM) puheenjohtajana. Hän toimii myös mm. Suomen Työväen Musiikkiliiton Uudenmaan piirin sihteerinä ja Helsingin Työväen Naiskuoro Elegia ry:n puheenjohtajana. Lisäksi Palanterä on toiminut Lector Kustannus Oy:n hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2013 lähtien.

Vuonna 1920 perustettu valtakunnallinen Suomen Työväen Musiikkiliitto on maamme vanhin harrastajamusiikkijärjestö. Liitto järjestää monipuolista musiikkikoulutusta, mm. puhallinleirin, kapellimestarikurssin ja kuoronjohtokurssin vuosittain, toimii musiikkikustantajana, julkaisee Työväen Sävel -lehteä sekä toimii aktiivisesti yhteistyössä eri kulttuuritoimijoiden kanssa järjestäen musiikkijuhlia ja muita tapahtumia. Suomen Työväen Musiikkiliiton jäsenkuoroissa ja -orkestereissa laulaa ja soittaa yli 2500 eri-ikäistä musiikin harrastajaa.

Lisätietoja:

Puhallinorkestereiden suomenmestaruuksista kisattiin Turun konservatoriolla 22.-23.4.2017. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 25 orkesteria eri puolilta Suomea neljässä eri sarjassa.

Lauantaina ohjelmassa olivat A-, C- ja Vapaa sarja. A-sarjan voiton vei Rauman Soittokunta Anne Lehtomäki-Koskisen johdolla, toiseksi sijoittui Turun konservatorion puhallinorkesteri ja kolmanneksi Puhallinorkesteri Louhi Vantaalta.

C-sarjassa kilpaili kaikkiaan 10 orkesteria, joista voittoon ylsi jo neljättä kertaa peräkkäin Haapaniemen nuorisopuhallinorkesteri Kuopiosta. Orkesterin johti voittoon Harri Ulmanen. Toiseksi sijoittui Oulun seurakuntien ja konservatorion puhallinorkesteri Spirito ja kolmanneksi Lahden konservatorion nuorisopuhallinorkesteri.

Sunnuntaina 23.4. kisattiin B-sarjan mestaruudesta 11 orkesterin kesken. Sarjan voiton vei Pirkanmaan Puhaltajat Anna-Leena Lumpeen johdolla, toiseksi sijoittui Rauman Poikasoittokunta ja kolmanneksi Puhallinorkesteri Bofori Tampereelta.

Blosari-Kustannuksen Karisma-palkinto myönnettiin C-sarjan karsimaattisimmalle esiintyjille ja palkinnon sai kuopiolainen Pohjantien koulun 5.-6. musiikkiluokkien orkesteri. Lisäksi palkittiin kunkin sarjan paras tulkinta pakollisesta kappaleesta. A-sarjassa palkinon sai Rauman Soittokunta, B-sarjassa Pirkanmaan Puhaltajat ja C-sarjassa Pirkanmaan musiikkiopiston WINDUS 2 -puhallinorkesteri.

A- ja B-sarjan tuomaristossa vaikuttivat kapellimestarit Raine Ampuja (puheenjohtaja), Tero Haikala, Petri Komulainen, Marjo Riihimäki ja Juha Törmä. C- ja Vapaata sarjaa tuomaroivat musiikkipedagogi, kapellimestari Hanna Lehtonen (puheenjohtaja), vaskipuhallinten soitonopettaja, MuM Minna Kajander, musiikkipedagogi Pekka Nebelung, säveltäjä, kapellimestari Juha Pisto ja musiikkipedagogi, kapellimestari Juhani Valtasalmi.

Kisojen järjestelyistä vastasi Turun konservatorio yhteistyössä Finlands Svenska Sång- och Musikförbundetin, Soitinmusiikkiliiton, Suomen Puhallinorkesteriliiton ja Suomen Työväen Musiikkiliiton kanssa.

Kilpailuun osallistui 25 eri kokoista lapsi-, nuoriso- ja aikuisoittajista koostuvaa harrastajaorkesteria eri puolilta Suomea. Kisaviikonloppuna Turun konservatoriolla vieraili yli 1500 puhallinmusiikin harrastajaa, ammattilaista sekä puhallinmusiikista kiinnostunutta yleisöä. Lisäksi suoraa lähetystä kisapäivistä seurasi tuhansia katsojia.

Pirkanmaan musiikkiopiston Pirkanmaan Puhaltajat vei voiton B-sarjassa. Kuva: Ari Mikkola

Lisätietoja:
Turun konservatorio
Yhteyspäällikö Taija Lähdetie, puh. 044 588 7708, taija.lahdetie[ä]turunkonservatorio.fi
Apulaisrehtori Reijo Borman, puh. 044 527 3214, reijo.borman[ä]turunkonservatorio.fi

www.posmk.fi
www.facebook.fi/posmk.fi