Uutiset

Suomen Kuoronjohtajayhdistys ry on valinnut vuoden 2019 kuoronjohtajaksi Merzi Rajalan Porvoosta.

Merzi Rajala on uraauurtava kuoronjohtaja, pedagogi ja kouluttaja, jonka erityisosaaminen on rytmisessä musiikissa. Hän on kehittänyt suomalaista rytmisen kuoronjohdon koulutusta niin Metropolia Ammattikorkeakoulussa kuin Sibelius-Akatemiassa sekä kouluttanut kuoroja ja lauluyhtyeitä lauluimprovisaatiossa. Rajala tunnetaan myös monipuolisena kuoro- ja lauluyhtyemusiikin säveltäjänä ja sovittajana.

Merzi Rajala on kysytty rytmisen kuoromusiikin kouluttaja ympäri Suomea ja maailmaa. Hänen ansiostaan rytmisen kuoronjohdon yliopistotasoista koulutusta on lähdetty toteuttamaan Sibelius-Akatemiassa, jonka kuorotoimikunnan historian ensimmäiseksi rytmimusiikkia edustavaksi jäseneksi hänet kutsuttiin. Vuonna 2017 hän aloitti Inspiration Course for global Choir Leadership-kurssin, joka kokoaa kuoronjohdon opiskelijoita ja ammattilaisia ympäri Suomen neljänä viikonloppuna lukuvuodessa saamaan työkaluja rytmimusiikin johtamiseen.

Vuoden Kuoronjohtaja julkaistiin Paavalinkirkossa Helsingissä Suomen KuoronjohtajayhdistyksenTalvipäivien yhteydessä lauantaina 9.2.2019.

Suomen Kuoronjohtajayhdistys ry noin 200 suomalaisen kuoronjohtajan yhdistys, joka pyrkii toiminnallaan nostamaan kuoronjohdon ja kuorolaulun tasoa Suomessa sekä parantamaan kuoronjohtajien näkyvyyttä ja asemaa. Vuoden kuoronjohtaja -palkinto jaettiin nyt 25. kerran.

Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin tutkinto-ohjelma laajentaa Musiikkipedagogi (AMK) -koulutustarjontaansa orkesterinjohtajan nelivuotisella koulutuksella syksystä 2019 lähtien. Päätöksen taustalla on kulttuurialan tarve orkesterinjohdon osaamiselle mm. puhallinorkestereissa, sotilassoittokunnissa, musiikkioppilaitoksissa sekä musiikkiteatterituotannoissa. Uusi avaus mahdollistaa myös orkesterinjohtoon liittyvän tutkimus- ja kehittämistoiminnan.

”TAMKissa (aiemmin PIRAMKissa) on voinut opiskella kuoronjohtajaksi 2000-luvun alkuvuosista lähtien. Orkesterinjohtoa musiikin tutkinto-ohjelmassa on tarjottu vapaasti valittavina opintoina. Tälle pohjalle on luontevaa rakentaa laajempi orkesterinjohtajan koulutus”, kertoo musiikin koulutuspäällikkö Timo Salo. Ideaa on kehitetty yhteistyössä työelämäkumppaneiden, mm. Puolustusvoimien kanssa. ”Näissä keskusteluissa orkesterinjohdon koulutukselle on nähty lisääntyvä tarve”, Salo sanoo.

TAMKissa syksyllä alkavan koulutuksen erityispiirteitä ovat orkesterinjohto osana musiikkipedagogiikkaa sekä syventyminen joko sinfoniaorkesteri-, puhallinorkesteri- tai musiikkiteatteriohjelmistoon. Opiskelijat pääsevät harjoittelemaan mm. TAMKin opiskelijaorkestereissa, musiikkiteatterikoulutuksen produktioissa sekä muissa yhteistyöproduktioissa työelämäkumppaneiden kanssa. Orkesterinjohdon koulutus laajentaa myös Tampereen Orkesteriakatemia -toimintaa: tässä yhteistyömuodossa Tampere Filharmonian muusikot valmentavat TAMKin opiskelijoita orkesterisoitossa.

Koulutuksesta vastaa lehtori Markus Yli-Jokipii. Lisäksi kouluttajina toimii vierailevia kapellimestareita sekä TAMKin omista kapellimestareista lehtori Tuomas Turriago.

Ensimmäiset orkesterinjohtajat aloittavat Tampereen ammattikorkeakoulussa syksyllä 2019. Hakuaika koulutukseen on 20.3.–3.4.2019. Tutkinnon esittely on nähtävissä hakupalvelu Opintopolussa > TAMK Musiikkipedagogi (AMK), Musiikin tutkinto-ohjelma.

Lisätietoja:
Timo Salo, koulutuspäällikkö, 050 441 3243, timo.salo(at)tuni.fi
Markus Yli-Jokipii, lehtori, 050 311 9589, markus.yli-jokipii(at)tuni.fi

Aunuksen Musiikkifestivaali järjestetään jo yhdeksännen kerran kesän kauneimpaan ajankohtaan. Matkalla tutustutaan karjalaisiin kyliin, kulttuuriin ja luontoon sekä kuullaan konserteissa ja praasniekoissa karjalaista ja suomalaista musiikkia.

Mukavimmin festivaaleille voi matkustaa osallistumalla Matka-Ärrän pakettimatkaan. Viisumijärjestelyissä auttaa Lappeenrannassa Suomen Tourcenter Sojuz Oy / Katerina Medvedjeva jo vuosien rutiinilla sekä Aunuksen hallinnon puolto kulttuuriviisumeja varten.

Matkalle mukaan kutsuu Pohjanmaa-Karjala ry:m puheenjohtaja Antti Koski.

Lue tästä kutsu lisätietoineen

www.aunuksenmusiikkifestivaali.com

SEITSIKKOKATSELMUS NIVALASSA 30.3.2019

Nivalassa järjestetään ensimmäistä kertaa seitsikkoperinteen vaalimiseksi Nivalan Kiksaus – Valtakunnallinen seitsikkokatselmus.

Jokilaaksojen musiikkiopisto ja Nivalan kaupunki järjestävät kaikille avoimen seitsikkotapahtuman Nivalassa Kyösti Kallion koululla lauantaina 30.3.2019. Tapahtuma on suunnattu erityisesti torviseitsikoille, mutta kaikki seitsemänjäseniset kokoonpanot ovat lämpimästi tervetulleita.

Esityksen maksimikesto on 20 min / kokoonpano. Kaikki saavat palautteen nelijäseniseltä raadilta (raadin jäsenet vahvistetaan myöhemmin). Osallistumismaksu on 40 € / kokoonpano ja siihen sisältyy lounas.

Ilmoittautuminen tapahtumaan alkaa 1.12.2018 ja päättyy 28.2.2019. Lisätietoja Jokilaaksojen musiikkiopiston vaskiensoiton opettajalta Mari Kaasinen-Annanperältä p. 040 187 2371 tai Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Ilmoittautumiset sähköpostitse edellä mainittuun sähköpostiosoitteeseen.

Puhallinliitot STM, SOLI, SPOL ja FSSMF tukevat tapahtumaa lähettämällä katselmukseen yhden arvioijan katselmuksen raatiin.

Puhallinsoiton suurkaupungissa puhalletaan yhteen hiileen

Huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna 5.–7.4.2019 Suomen puhallinmuusikot kokoontuvat Ouluun perinteisille Valtakunnallisille puhallinpäiville. Vaikka varoitusaika päivien rakentamiseen on ollut lyhyt, ohjelmaa tekevät kaikki Oulun seudun keskeiset toimijat yhdessä.

Päivien alkajaisksi perjantaina 5.4. Oulu Sinfonian solistina soittaa historian ensimmäinen BBC Young Musician of the Year -kilpailun finalistiksi hyväksytty saksofonisti, nuori englantilainen Jess Gillam. Konsertin johtaa Eero Lehtimäki.

Lauantaina Oulun konservatorion ja Oulun seurakuntien puhallinorkesterit soittavat perinteisen puhallinorkesterimateriaalin esittelykonsertin. Asiantuntijaluentojen aiheina ovat improvisointi, musiikkipedagogiikka ja muusikon terveys. Paneelikeskusteluissa käsitellään taiteen perusopetuksen uuden opetussuunnitelman käytännön toteutusta.

Lapin sotilassoittokunta tarjoaa kattauksen sinfonista puhallinmusiikkia espanjalaissyntyisen kapellimestarin Dimas Ruis Santosin johdolla. Konsertti on samalla hänen diplomitutkintokonserttinsa. Lauantai-ilta päätetään Uudella Seurahuoneella Oulu Youth Jazz Orchestran ja Oulu All Stars Big Bandin tahdissa. Illan solisti ja kapellimestari, monipuolinen trumpetisti Gerard Presencera on soittanut arvostetuimpien sinfoniaorkestereiden solistina siinä missä Stingin yhtyeessäkin.

Sunnuntaiaamun musiikkimessussa Oulun tuomiokirkossa esiintyy konservatorion nokkahuiluyhtye. Päätöskonsertissa A-tason puhallinorkesteriohjelmistoa esittää Oulun seudun puhallinmuusikoista ja Lapin sotilassoittokunnasta koottu yhtye. Konsertissa kuullaan lisäksi terveisiä ensimmäiseltä Lapin sotilassoittokunnan Lyyra 1-sotilasmusiikkileiriltä.

Puhallinpäivien ilmoittautuminen avautuu tammikuussa. Kotisivu puhallinpaivat.fi avautuu joulukuun alussa. Seuraa meitä myös Facebookissa ja Instagramissa.

Puhallinpäivien järjestelyistä vastaa Oulun seurakuntien puhallinorkesteri ry yhteistyössä Oulu Sinfonian, Lapin sotilassoittokunnan, Sibelius-Akatemian, Oulun konservatorion, Oulu-opiston, Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun seurakuntayhtymän kanssa.