Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry täytti 100 vuotta vuonna 2020. Maamme vanhin harrastajamusiikkijärjestö on perustettu 25.–26.9.1920 pidetyssä perustamiskokouksessa Tampereen työväentalolla, jonne työväenkuorojen ja -orkestereiden edustajat kokoontuivat ”työväenlaulun, työväensoiton kauniit ja suuret tulevaisuuden aatokset aivoissa askarrellen”.

Liiton 100-vuotisjuhlallisuudet käynnistyivät perustamispäivien kunniaksi 25.–26.9.2020, ja juhlavuotta vietettiin aina vuoden 2021 asti loppuun. Juhlavuoden huipensi 24.–25.9.2021 vietetty STM 100 -musiikkijuhla Tampereella. Musiikkijuhla kokosi yhteen liiton jäsenryhmiä konsertoimaan ympäri Tamperetta.

Juhlavuoden kunniaksi järjestettiin myös STM 100 -konserttisarja, jonka konsertteja kuultiin liiton jäsenryhmien ja piirijärjestöjen järjestäminä koko juhlavuoden ajan ympäri Suomen. Juhlavuotta varten suunniteltiin myös 100-vuotisjuhlalogo (kuvassa).

Suomen Työväen Musiikkiliitolla oli 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi käynnissä laaja historiahanke, jonka lopputuloksena julkaistiin niin liiton satavuotista taivalta kuin suomalaisen työväestön musiikkiharrastuksen ja työväenmusiikin historiaakin käsittelevä teos Hymni työlle – Suomen Työväen Musiikkiliitto ja työväen musiikkiharrastus 1920–2020. Työväenmusiikki ja työväen musiikkiharrastus nähdään teoksessa laajana käsitteenä, jolla on sekä poliittisia että muita kulttuurisia ulottuvuuksia. Työväen musiikkiharrastus ei ole toiminut Suomessa suljetussa tilassa, vaan se voidaan nähdä osana laajempaa suomalaista kulttuurihistoriaa ja suomalaisen identiteetin rakentumista. Historiateoksen kirjoittaja on historiantutkija (FM) Keijo Rantanen, ja teoksen on julkaissut Lector Kustannus Oy. Historiikki julkaistiin 26.9.2020 Tampereella, Työväenmuseo Werstaalla.

Suomen Työväen Musiikkiliiton 100-vuotisjuhlavuoden suojelijana toimi tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Liiton ensimmäisten vuosikymmenten toimintaan voi tutustua Työväen Sävel -lehden historia-artikkelisarjan kautta.

STM 100 -musiikkijuhlan kuvamuistoja on nähtävissä tästä linkistä.