Uutiset

Suomen Työväen Musiikkiliton toimisto on suljettu henkilökunnan kesälomien vuoksi 2.7.-23.8.2024. Aitoon musiikkikurssien vuoksi henkilökunnan tavoittaa vain kursseihin liittyvissä asioissa 19.6.-1.7. Yhteyden saa tällä aikavälillä parhaiten puhelimitse. Sähköpostia luetaan vain satunnaisesti.

Kiireisiä nuottitilauksia voidaan toimittaa elokuussa viikolla 33. Tilaukset tulee tehdä sähköpostitse (info) 11.8. mennessä. Normaaliin tapaan nuotteja toimitetaan jälleen viikolla 35.

Aurinkoista kesää!

polkupyörä nojaa puuhun, kukkia ämpäreissä

Tasavallan presidentti Alexander Stubb ja hänen puolisonsa Suzanne Innes-Stubb ottivat tänään vastaan Suomen Työväen Musiikkiliiton vapputervehdyksen Presidentinlinnan etupihalla aurinkoisessa säässä.

Liiton musiikillisen tervehdyksen vei tänä vuonna Sibelius-opiston puhallinorkesteri Hämeenlinnasta Anni Ollila-Nordströmin ja Jenni Hiipakan johdolla. Orkesteri esitti Antti Nissilän teoksen Finem Lauda ja Jukka Viitasaaren teoksen Tampu-sampa. STM:n tervehdyssanat esitti liiton hallituksen jäsen Marja Tuohimaa.

Vapputervehdyksensä toivat myös Folkhälsan sekä Helsingin yliopiston ylioppilaskunta yhdessä Ylioppilaskunnan Laulajien kanssa.

Tiedote ja kuvia tasavallan presidentin vastaanottamista vapputervehdyksistä löytyy tasavallan presidentin kanslian verkkosivuilta.

Tasavallan presidentin vastauksen STM:n tervehdykseen voi katsoa Yle Areenasta.

Kuva: TPKanslia

Miten palvelemme suomalaisia laulajien ja soittajien yhteisöjä entistä paremmin, kestävämmin ja vaikuttavammin myös tulevaisuudessa? Tätä on pohdittu paitsi Sulasolin ja Suomen Työväen Musiikkiliiton (STM) omissa hallinnoissa, kuluneen vuoden aikana entistä aktiivisemmin myös liittojemme välisissä keskusteluissa. Keskusteluissa on alkanut muotoutua näkemys yhteisistä tavoitteista, joita kohti liittomme ottavat nyt ensimmäisen askeleen.

STM ja Sulasol julkistavat sopimuksen kumppanuudesta, jolla tavoitellaan entistä vaikuttavampaa toimintaa, elinvoimaista tulevaisuutta ja monipuolisia palveluita. Kumppanuus vie liittojemme pitkään jatkuneen yhteistyön uudelle tasolle edistääksemme entistä paremmin soittajien ja laulajien yhteisöjen toimintaedellytyksiä.

”Tämä on todella historiallinen hetki liitoillemme! Näin laajaa ja merkittävää yhteistyötä ei ole ennen koettu”, iloitsee Suomen Työväen Musiikkiliiton puheenjohtaja Jaana Palanterä. ”Molemmat liitot ovat jo toistasataa vuotta kulkeneet rinnakkaisia omia polkujaan kohti samaa päämäärää ja tehneet suurta työtä suomalaisen kuoro- ja orkesterimusiikin eteen”, kommentoi puolestaan Sulasolin puheenjohtaja Tomi-Pekka Niukkanen. ”On hienoa, että saamme vihdoin nämä polut kulkemaan lähempänä toisiaan, ja monilta osin jo muodostamaan yhteisen leveän kulkuväylän.”

Jäsenyhteisöillemme tarjotaan jatkossa muun muassa erilaisia jäsenetuja ja -alennuksia molempien liittojen puolesta. Kumppanuus käynnistetään tarjoamalla toukokuun alusta lähtien sekä Sulasolin että STM-musiikin nuottikustanteet jäsenhinnoilla molempien liittojen jäsenille. ”Jäsenistö saa nauttia kummankin liiton eduista jäsenhintaan, mikä on liittotasolla ainutlaatuista millä tahansa alalla”, kuvailee Jaana Palanterä STM:sta. Tulemme myös tiivistämään yhteistyötä entisestään esimerkiksi viestinnän ja erilaisten tapahtumien ja hankkeiden parissa.

Kumppanuus mahdollistaa myös tehokkaamman ja paremman edunvalvonnan sekä liittojemme asiantuntijuuden ja käytännön tuen laajemman hyödyntämisen erityyppisissä jäsenyhteisöissä – niin kuoroissa, orkestereissa, laulu- ja soitinyhtyeissä kuin vaikkapa lauluryhmissä ja yhteislauluorganisaatioissa. ”Se, että yhteistyötä tehdään nyt tiiviimmin ja määrätietoisemmin, ei voi olla tulevaisuudessa näkymättä erittäin positiivisina asioina jäsenillemme”, summaa Sulasolin Tomi-Pekka Niukkanen.

Kumppanuus on satunnaisen yhteistyön tai irrallisten tekojen sijaan pysyvä tapa toimia yhteisymmärryksessä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Toivomme tämän yhteisymmärryksen tavoittavan Sulasolin ja STM:n kaikki tasot ja johtavan aktiiviseen ja hedelmälliseen yhteiseloon keskusjärjestöistä aina jäsenyhdistyksiin asti.

STM:n ja Sulasolin kumppanuuden ei tarvitse olla vain kahden kauppa, vaan kutsumme mukaan myös muut alan organisaatiot. Uskomme, että kumppanuuden mukanaan tuoman yhteisymmärryksen ja tiiviin yhteistyön kautta saavutamme yhteisellä toimintakentällämme tuloksia, jotka ovat enemmän kuin osiensa summa.

Lisätietoja:

Sanna-Mari Holma Aino Herranen
toiminnanjohtaja toiminnanjohtaja
Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry Sulasol ry
sanna-mari.holma(at)musiikkiliitto.fi aino.herranen(at)sulasol.fi
040 702 3470   050 562 8884

Tasavallan presidentti Alexander Stubb ja hänen puolisonsa Suzanne Innes-Stubb ottavat vastaan perinteisiä vapputervehdyksiä keskiviikkona 1. toukokuuta 2024 Presidentinlinnan etupihalla ja Presidentinlinnassa. Suomen Työväen Musiikkiliiton musiikillisen tervehdyksen esittää tänä vuonna Sibelius-opiston puhallinorkesteri Hämeenlinnasta.

Tilaisuus alkaa klo 10.15 Folkhälsanin tervehdyksellä, minkä jälkeen on Suomen Työväen Musiikkiliiton tervehdyksen vuoro. Tilaisuuden Presidentinlinnan etupihalla päättää Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan ja Ylioppilaskunnan Laulajien perinteinen tervehdys kello 11.10.

Yleisö on tervetullut seuraamaan tilaisuuden ulkoilmaosuutta Kauppatorilta ja Pohjois-Esplanadilta käsin (säävaraus).

Tiedote tasavallan presidentin kanslian verkkosivuilla.

Tervetuloa to 21.3.2024 klo 16-18 Teams-webinaarina järjestettävään Puhtaasti-koulutukseen, joka tarjoaa rautaisannoksen tietoa levyn tekemisestä ja siihen liittyvistä tekijänoikeuskysymyksistä!

Koulutus sopii kaikille riippumatta aiemmista tiedoista tekijänoikeuksista tai levyn tekemisestä, sillä sisältö räätälöidään ilmoittautuneiden toiveiden mukaan. Luennoinnin sijasta luvassa on vuorovaikutteinen keskustelutilaisuus, joka rakentuu webinaarin fasilitoivan Susanna Kantelisen ja kahden asiantuntijan, Gramexin asiakkuuspäällikkö Tarja Henrikssonin ja Musiikkituottaja IFPI Finland ry:n toiminnanjohtaja Antti Kotilaisen vuoropuhelulle sekä osallistujien kysymyksille.

Ilmoittaudu pe 15.3. mennessä täyttämällä lomake ja kertomalla sisältötoiveistasi osoitteessa https://bit.ly/puhtaastikoulutus3. Saat koulutuksen Teams-linkin automaattisessa ilmoittautumisen kuittausviestissä sekä sähköpostitse ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.

Lämpimästi tervetuloa!