Mieskuorot mittelevät taitojaan Kansainvälisessä Leevi Madetoja -mieskuorokilpailussa Tampere-talossa 18.4.2015. Kuudetta kertaa järjestettävä tapahtuma kokoaa tällä kertaa yhteen ennätysmäärän mieskuoroja: tapahtumaan osallistuu 35 kuoroa yli 1200 laulajan voimin. Kilpailu käydään kolmessa sarjassa, joista kansainväliseen sarjaan osallistuu 7 kuoroa, kansalliseen sarjaan 19 kuoroa ja katselmussarjaan 9 kuoroa. Kilpailijat saapuvat Tampereelle eri puolilta Suomea, ja lisäksi kansainväliseen sarjaan osallistuu latvialainen Tevzeme-kuoro.

"Ennätysmäärä osallistujia kertoo, että mieskuorolaulu on entistä vetovoimaisempi harrastus", toteaa Suomen Mieskuoroliiton puheenjohtaja Tomi-Pekka Niukkanen. "Olemme erittäin iloisia, että saamme mukaan kilpailuun näin laajan otannan suomalaisista mieskuoroista ja että kilpailu on herättänyt kiinnostusta ulkomaillakin."

Varsinainen kilpailu järjestetään lauantaina 18.4., mutta kuorotapahtuma levittäytyy Tampereella koko viikonlopun laajuudelle. Tapahtuma käynnistyy perjantaina 17.4., jolloin esitetään Jean Sibeliuksen Kullervo-sinfonia säveltäjämestarin 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Yhteistyössä Tampere Filharmonian kanssa toteutettavan konsertin johtaa Santtu-Matias Rouvali, solisteina laulavat sopraano Marjukka Tepponen ja baritoni Kevin Greenlaw ja kuoro-osuuksista vastaa Suomen Mieskuoroliiton suurkuoro. Sama konsertti kuullaan Tampere-talon isossa salissa myös torstaina 16.4.

Kilpailupäivän 18.4. huipentaa Tampere-talon isossa salissa järjestettävä gaalakonsertti, jossa kuullaan kilpailun parhaimmistoa ja jaetaan palkintoina yhteensä 7500 euroa. Konsertissa esiintyy kilpailukuorojen lisäksi myöhemmin julkistettava tähtiesiintyjä. Tapahtumaviikonloppuun sisältyy myös mieskuorojen vapaamuotoisempia esiintymisiä, suurkaronkka ja silliaamiainen.

Kansainvälinen Leevi Madetoja -mieskuorokilpailu on Pohjoismaiden ainoa pelkästään mieskuoroille suunnattu kilpailu. Kilpailu järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Tampereella; aikaisempia kilpailupaikkoja ovat olleet Turku (1989), Oulu (1994), Helsinki (2000), Lahti (2005) ja Espoo (2010). Tapahtuman järjestää Suomen Mieskuoroliitto yhteistyössä Suomen Työväen Musiikkiliiton, Suomen Laulajain ja Soittajain Liitto SULASOLin, Tampereen kaupungin, Tampereen Sävelen ja Mieskuoro Laulajien kanssa.

Lisätietoja:
VI Kansainvälinen Leevi Madetoja -mieskuorokilpailu / Suomen Mieskuoroliitto