Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry juhlii vuonna 2020 satavuotista toimintaansa, minkä kunniaksi liitolla on ollut käynnissä laaja historiahanke. Hankkeen lopputuloksena julkaistaan syyskuussa suomalaisen työväestön musiikkiharrastuksen sekä työväenmusiikin historiaa käsittelevä teos. Kirja kattaa myös Suomen Työväen Musiikkiliiton satavuotisen historian. Hymni työlle – Suomen Työväen Musiikkiliitto ja työväen musiikkiharrastus 1920–2020 julkaistaan 26.9.2020 Työväenmuseo Werstaalla.

Historiateos pohjautuu perusteelliseen tutkimustyöhön, jossa aineistona on käytetty mm. liiton arkistomateriaalia, lehtiarkistoa sekä muistitietoa. Historiateoksen kirjoittaja on historiantutkija (FM) Keijo Rantanen, jolla on kokemusta työväenjärjestöjen historiankirjoittajana. Lisäksi Rantanen on itse toiminut STM:n jäsenen, Nokian Työväen Mieskuoron taiteellisena johtajana 15 vuoden ajan.

Hymni työlle on ensimmäinen kattava kuvaus työväen musiikkiharrastuksen kehityksestä ja muutoksesta Suomessa sadan vuoden aikana. Miten sisällissodan raunioista uudelleen noussut laulun ja soiton liike on elänyt mukana kansakunnan vaiheissa? Miten poliittisen ilmaston muutokset ovat heijastuneet lauluun ja soittoon? Onko työväenmusiikki ennallaan vai katoamassa? Suomen Työväen Musiikkiliiton vaiheiden lisäksi teoksessa pääsevät ääneen ruohonjuuritason toimijat, työväenmusiikin työn sankarit.

Hymni työlle – Suomen Työväen Musiikkiliitto ja työväen musiikkiharrastus 1920–2020 -teoksen kustantaa Lector Kustannus Oy. Kirja on myynnissä 26.9.2020 alkaen.

Historiahanketta ovat tukeneet Kansan Sivistysrahasto ja Riihi säätiö.

Lataa Hymni työlle -kirjan esite pdf-muodossa tästä.