Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry viettää 100-vuotisjuhlavuottaan. Maamme vanhin harrastajamusiikkijärjestö on perustettu 25.–26.9.1920 pidetyssä perustamiskokouksessa Tampereen työväentalolla, jonne työväenkuorojen ja -orkestereiden edustajat kokoontuivat ”työväenlaulun, työväensoiton kauniit ja suuret tulevaisuuden aatokset aivoissa askarrellen”.

Liiton 100-vuotisjuhlallisuudet käynnistyvät perustamispäivien kunniaksi 25.–26.9.2020, ja juhlavuotta vietetään aina syyskuuhun 2021 asti. Juhlavuoden huipentaa 24.–25.9.2021 vietettävä STM 100 -musiikkijuhla Tampereella. Musiikkijuhla kokoaa yhteen liiton jäsenkuoroja ja -orkestereita konsertoimaan ympäri Tamperetta. Musiikkijuhlan pääkonsertti pidetään Tampere-talon Isossa salissa 25.9.2021. Juhla siirtyi koronavirusepidemian vuoksi alkuperäisestä suunnitelmasta vuodella eteenpäin.

Juhlavuoden kunniaksi järjestetään myös STM 100 -konserttisarja, jonka konsertteja kuullaan liiton jäsenryhmien ja piirijärjestöjen järjestäminä koko juhlavuoden ajan ympäri Suomen. Jäsenryhmien käyttöön on tehty 100-vuotisjuhlalogo julisteissa, käsiohjelmissa ja muissa painotuotteissa tai sähköisessä tiedotuksessa käytettäväksi. STM on koonnut myös listan STM:n vuosien varrella kustantamista teoksista, joita ryhmät voivat ottaa juhlavuoden ohjemistoihin.

Suomen Työväen Musiikkiliitolla on ollut 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi käynnissä laaja historiahanke, jonka lopputuloksena on julkaistu niin liiton satavuotista taivalta kuin suomalaisen työväestön musiikkiharrastuksen ja työväenmusiikin historiaakin käsittelevä teos Hymni työlle – Suomen Työväen Musiikkiliitto ja työväen musiikkiharrastus 1920–2020. Työväenmusiikki ja työväen musiikkiharrastus nähdään teoksessa laajana käsitteenä, jolla on sekä poliittisia että muita kulttuurisia ulottuvuuksia. Työväen musiikkiharrastus ei ole toiminut Suomessa suljetussa tilassa, vaan se voidaan nähdä osana laajempaa suomalaista kulttuurihistoriaa ja suomalaisen identiteetin rakentumista. Historiateoksen kirjoittaja on historiantutkija (FM) Keijo Rantanen, ja teoksen on julkaissut Lector Kustannus Oy. Historiikki julkaistiin 26.9.2020 Tampereella, Työväenmuseo Werstaalla.

Suomen Työväen Musiikkiliiton 100-vuotisjuhlavuoden suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Liiton ensimmäisten vuosikymmenten toimintaan voi tutustua Työväen Sävel -lehden historia-artikkelisarjan kautta.

100-vuotissyntymäpäivänä 25.9.2020 julkaistiin liiton jäsenryhmien onnittelukuvagalleria.

Tervetuloa mukaan juhlimaan 100-vuotiasta Suomen Työväen Musiikkiliittoa!

Lisätietoja:

toiminnanjohtaja Sanna-Mari Holma