Suomen Työväen Musiikkiliitto juhlii 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2020. Juhlavuosi näkyy kaikkien STM:n järjestämien tilaisuuksien teemana pitkin juhlavuotta.

Juhlavuoden toivotaan näkyvän myös jäsenryhmien konserteissa. Kaikki konsertit voi ilmoittaa osaksi STM 100 -konserttisarjaa ja ryhmien käyttöön on tulossa 100-vuotisjuhlalogo julisteissa, käsiohjelmissa ja muissa painotuotteissa tai sähköisessä tiedotuksessa käytettäväksi. STM kokoaa myös listan STM:n vuosien varrella kustantamista teoksista, joita ryhmät voivat ottaa juhlavuoden ohjemistoihin.

Juhlavuosi huipentuu 25.–26.9.2020 – liiton perustamispäivinä – vietettävään STM 100 -juhlatapahtumaan Tampereella. Juhlia vietetään osin perinteisellä ja osin uudella ohjelmalla. Tarkoituksena on tarjota osanottajille runsaasti esiintymismahdollisuuksia, mutta myös mahdollisuus juhlintaan!

Perjantaina 25.9. vietetään Tampereen Puistotornin juhlasali Konsussa yhteistä iltaa maratonkonsertin muodossa. Luvassa on jäsenryhmien esityksiä, sävellyksiä 100 vuoden varrelta sekä rentoa yhdessäoloa musiikin ja ruoan parissa.

Lauantaina 26.9. ohjelmassa on mm. esiintymisiä kauppakeskuksissa ympäri Tampereen keskustaa, historiikin julkistustilaisuus sekä Tampere-talon isossa salissa pidettävä juhlakonsertti, jossa esiintyy monipuolinen joukko STM:n jäsenryhmiä.

Juhlakonserttikokonaisuuden on suunnitellut STM:n taiteellinen toimikunta ja tarkoituksena on tarjota juhlava ja jäsenryhmien omaa toimintaa esittelevä konserttielämys koko jäsenistölle, niin yleisönä oleville kuin esiintyjillekin. Juhlakonsertissa ei siis tällä kertaa kuulla perinteisiä suurkuoron yhteisnumeroita, mutta luvassa on mm. uuden tilausteoksen kantaesitys sekä tietysti koko yleisön kanssa esitettävä Työväen marssi. Konserttiin myydään lippuja myös jäsenistön ulkopuoliselle yleisölle, joten esimerkiksi avecit, ystävät ja sukulaiset ovat tervetulleita konserttiin.

Lauantai-ilta huipentuu iltajuhlaan Tampere-talon Sorsapuistosalissa, missä iltaa jatketaan illallisen, musiikin, huomionosoitusten ja vapaamuotoisen yhdessäolon parissa.

Sunnuntaina 27.9. tarjoamme halukkaille kuoroille / pienryhmille (myös pienemmät soitinyhtyeet) esiintymismahdollisuuden kulttuuritalo Laikun musiikkisalissa.

Juhlatapahtuman ohjelma tarkentuu vuoden mittaan. Ensi syksynä käynnistyy tapahtuman ennakkoilmoittautuminen, ja varsinainen ilmoittautuminen tapahtuu keväällä 2020. Ennakkoilmoittautumisten perusteella suunnitellaan tapahtuman esiintymisiä ja aikataulua. Osallistumismaksuista, majoitusmahdollisuuksista yms. tiedotamme asioiden edetessä.

Juhlavuoden asioista tiedotetaan jäsenistölle näillä internetsivuilla sekä jäsenkirjeissä.

Tervetuloa mukaan juhlimaan 100-vuotiasta Suomen Työväen Musiikkiliittoa!