Suomen Työväen Musiikkiliitto täyttää 100 vuotta vuonna 2020. Liitto on perustettu Tampereella 25.–26.9.1920 järjestetyssä kokouksessa Tampereen Työväentalolla. Liiton 100-vuotisjuhlavuotta vietetään aina syyskuuhun 2021 asti.

100-vuotisjuhlavuosi näkyy kaikkien STM:n järjestämien tilaisuuksien teemana pitkin juhlavuotta. Juhlavuosi huipentuu 24.–25.9.2021 vietettävään STM 100 -musiikkijuhlaan Tampereella. Juhla siirtyi koronavirusepidemian vuoksi alkuperäisestä suunnitelmasta vuodella eteenpäin.

Juhlavuoden toivotaan näkyvän myös jäsenryhmien konserteissa. Kaikki konsertit voi ilmoittaa osaksi STM 100 -konserttisarjaa ja ryhmien käyttöön on tehty 100-vuotisjuhlalogo julisteissa, käsiohjelmissa ja muissa painotuotteissa tai sähköisessä tiedotuksessa käytettäväksi. STM on koonnut myös listan STM:n vuosien varrella kustantamista teoksista, joita ryhmät voivat ottaa juhlavuoden ohjemistoihin.

Suomen Työväen Musiikkiliiton 100-vuotista historiaa ja työväen musiikkiharrastuksen historiaa käsittelevä teos Hymni työlle julkaistaan syksyllä 2020. Kirjan on kirjoittanut Keijo Rantanen. Kirjan ennakkomyynti jäsenryhmille on käynnissä!

Tervetuloa mukaan juhlimaan 100-vuotiasta Suomen Työväen Musiikkiliittoa!