Heidi Kuusava on opiskellut pianonsoittoa Päijät-Hämeen konservatoriossa ja Weimarin ”Franz Liszt”-musiikkikorkeakoulussa, josta hän valmistui diplomipianistiksi vuonna 2004. Opinnot sisälsivät runsaasti kamarimusiikkia ja liediä. Tärkeimpiä opettajia ovat olleet Matti Raekallio ja Peter Lönnqvist, ja opintoja on syvennetty mestarikursseilla Suomessa, Saksassa ja Sveitsissä mm. Erik T. Tawaststjernan, Liisa Pohjolan, Klaus Hellwigin, Karl-Heinz Kämmerlingin ja Konstantin Boginon johdolla.

Heidi on menestynyt kansallisissa ja kansainvälisissä pianokilpailuissa ja konsertoinut sekä solistina että kamarimusiikkikokoonpanojen jäsenenä Italiassa, Itävallassa, Saksassa, Sveitsissä ja Suomessa. Hän työskentelee ja konsertoi säännöllisesti erityisesti yhteistyössä laulajien kanssa, mm. sopraanot Mari Palo, Johanna Rusanen-Kartano ja Laura Salovaara.

Opetuskokemusta Heidillä on yli 15 vuoden ajalta. Vuodesta 2006 vuoteen 2018 hän toimi päätoimisena pianonsoiton opettajana ja säestäjänä Meri-Helsingin musiikkiopistossa. Hän on myös toiminut säestäjänä ja opettajana pianonsoiton, liedin ja partituurinsoiton kesäkursseilla (mm. STM:n kuorojohtokurssit vuosina 2010-2016 ja 2018, Särestö Akatemian kansainväliset viulukurssit, opettajana Hagai Shaham) sekä työskennellyt kuorojen korrepetiittorina (mm. Polyteknikkojen Kuoro) ja säestäjänä.

Muusikon ja opettajan töiden lisäksi Heidi on työskennellyt useassa musiikki- ja kulttuurihankkeessa tuottajana ja koordinaattorina yli kymmenen vuoden ajan.