Musiikinopettaja ja kapellimestari Marja Ikonen toimii musiikin suunnittelijaopettajana Järvi-Saimaan kansalaisopiston Rantasalmen toimipisteessä, jossa hän johtaa Rantasalmen A-, B- ja C-puhallinorkestereita ja toimii kapellimestarina Rantasalmen Nuorisoteatterissa. Marjan kesäperinteisiin kuuluu orkesterinjohdon perusteiden opettaminen Suomen Työväen Musiikkiliiton kesäleireillä ja niinpä Marja saapuu myös ensi kesänä Aitoon musiikkikursseille opettamaan tulevia kapellimestareita. Marja johtaa myös leirin B-puhallinorkesteria ja nauttii siitä, että saa ohjata samassa porukassa niin lapsia kuin aikuisiakin! Toinen asia, josta Marja puhallinmusiikissa erityisesti pitää, ovat kuviomarssiesitykset! Lisäksi Marja sovittaa ja säveltää musiikkia erityisesti alkeis- ja harrastajapuhallinorkestereille sekä Rantasalmen Nuorisoteatterin käyttöön.

Marja Ikonen toimii toista kautta Etelä-Savon taidetoimikunnan puheenjohtajana vuosina 2020–2021. Tunnustusta työstään Marja on saanut seuraavasti: Suomen Puhallinorkesteriliiton kultainen ansiomerkki 2020, Tasavallan presidentin myöntämä  Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan I luokan mitali kultaristein 2018, Suomen Työväen Musiikkiliiton Johtajamerkki 2014, Rantasalmen kunnan ja Rantasalmen Matkailun myöntämä Vuoden Manta -arvonimi 2012 sekä Suomen Puhallinorkesteriliiton Vuoden Pinna -tunnustuspalkinto 2009. Marjan kotiorkesteri, Rantasalmen puhallinorkesteri, on valittu SPOL:n Vuoden Puhallinorkesteriksi 2014, Etelä-Savon maakuntaliiton Maakunnan parhaaksi 2015 ja Rantasalmen kunnan Vuoden Liikuttajaksi 2019. Yhdistys on myös saanut Alfred Kordelinin taiteen palkinnon vuonna 2015.

Marjan kanssa Aitooseen matkaavat muusikkomies Janne sekä lapset Ronja, Peppi ja Mio.