Etä-Aitoon musiikkikurssien kuorosovituskurssi järjestetään 23.–28.6.2020.

Kurssi on tarkoitettu kaikille kuorolle ja lauluyhtyeelle sovittamisesta kiinnostuneille. Sovitusten tyyli voi olla rytmimusiikkia tai klassisempaa – kaikki käy! Kurssi keskittyy kuorosovituksiin, mutta toiveiden mukaan voidaan käsitellä myös instrumenteille ja orkesterille kirjoittamista. Kurssi toteutetaan etäopetuksena.

Kurssin kouluttajana toimii Timo Lehtovaara.

Kurssin sisältö ja aikataulu

Kuorosovituskurssi muodostuu yhteisistä etäluennoista ja henkilökohtaisesta opetuksesta videoyhteydellä. Yhteisiä luentoja on 4 x 90 min kurssin aikana ja lisäksi henkilökohtaista opastusta päivittäin. Opetus ajoittuu klo 10–12 ja 14–17 välille. Keskellä päivää on aikaa työstää omia sovituksia. Aikataulussa otetaan toiveita vastaan.

Luennoilla tutustutaan sovittamisen perusteisiin, mm. soinnuttamiseen ja erilaisiin sovitustekniikoihin, sekä tutkitaan erityyppisiä sovituksia – myös kurssin aikana tehtyjä. Yksityistunneilla tehdään omia sovituksia tai muokataan jo valmiita töitä opiskelijan oman valinnan mukaan.

Jos olet tehnyt sovituksia, lähetä jokin työsi etukäteen katsottavaksi (ohjeet lähettämisestä ennen kurssia lähetettävässä kurssikirjeessä); näin pääsemme yksityistunnilla heti kiinni oikeisiin asioihin. Voit myös miettiä valmiiksi lauluja, joita haluaisit sovittaa.

Tarvittava laitteisto ja ohjelmisto

Tarvitset tietokoneen video- ja ääniyhteydellä, nuotinkirjoitusohjelman – esim. ilmaisen Musescoren – ja jonkin soittimen omaan työskentelyyn. Jos haluat käyttää mielummin nuottipaperia, sekin onnistuu.

Opetus tapahtuu Zoom-videokeskusteluohjelmalla. Ääniyhteyksiä parantaa, jos pystyt yhdistämään tietokoneeseen äänikortin ja mikrofonin, mutta tämä ei ole välttämätöntä.

Lisäopetus

Kurssilaisten on mahdollista lisämaksusta saada etäopetuksena yksityistunteja laulussa ja vapaassa säestyksessä pianolla sekä myös instrumenttiopetuksen soitinvalikoiman soittimissa. Voit valita lisäopetuksen useammassa oppiaineessa, kussakin 180 min tai 90 min. Tuntipaketti jaetaan 30–60 min mittaisiin oppitunteihin opettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Kurssihinnat
Kuorosovituskurssi 180 €
STM:n jäsenryhmien jäsenet
Lisähinnat
Tuntipaketti* 180 min
Tuntipaketti* 90 min 50 €

* Tuntipaketin soitinvalikoima: laulu, vapaa säestys / partituurinsoitto, huilu, oboe, fagotti, saksofoni, käyrätorvi, trumpetti, pasuuna, baritonitorvi ja lyömäsoittimet. Lue lisää instrumenttiopetus-sivulta! Tuntipaketteihin ei sisälly instrumenttiopetuksen ryhmäopetus.

Ilmoittaudu kuorosovituskurssille! Ilmoittautuminen päättyy 8.6.2020.

Ilmoittautuminen on sitova. Etä-Aitoon musiikkikursseilla on rajallinen määrä paikkoja ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Kurssien osanottajille lähetetään ilmoittautumisajan päätyttyä kurssikirje ja lasku kurssimaksusta. Kurssipaikan voi vahvistaa maksamalla kurssilaskun eräpäivään mennessä.

Peruutusehdot

Mikäli ilmoittautumisen joutuu perumaan (pätevät syyt perua: force majour, lääkärintodistus) ilmoittautumisajan päätyttyä, on peruutusmaksu 30 €. Peruutukset Suomen Työväen Musiikkiliiton toimistoon p. 010 322 6644 tai info.

Lisätietoja

Lisätietoja etä-Aitoon musiikkikurssien käytännön asioista voit lukea Yleisinfo-sivulta. Lisätietoja saa myös Suomen Työväen Musiikkiliiton toimistosta, p. 010 322 6644 tai info.