Etä-Aitoon musiikkikurssien kuoronjohtokurssi järjestetään 23.–28.6.2020.

Kurssi on tarkoitettu kaikille kuoronjohdosta kiinnostuneille, niin kuorojen varajohtajille, aloittaville kuoronjohtajille kuin myös pitempään kuoronjohtajana toimineille. Kurssi toteutetaan etäopetuksena.

Kuoronjohtokurssin vastuuopettajana toimii Markus Yli-Jokipii. Kurssilla opettaa myös Timo Lehtovaara.

Kurssin sisältö ja aikataulut

Kuoronjohtokurssilla opiskellaan etäopetuksessa kuoronjohdon perustaitoja tiiviissä paketissa: johtamistekniikkaa, kuoron harjoituttamista ja äänenkäytön opettamista kuorolle. Johtamistekniikan opetus tapahtuu erilaisin harjoituksin ja ne sovelletaan kunkin opiskelijan tarpeen mukaan aloittelevasta johtajasta kokeneeseen. Lisäksi tutkitaan eri tyylikausien ohjelmistoa tulkinnan ja harjoittamisen näkökulmista. Kurssilla opiskellaan myös etäkuoroharjoitusten pitämisen taitoja.

Kuoronjohdon opetus sisältää päivittäin sekä ryhmätunteja (120 min) että yksilöopetusta. Ryhmätunnit sijoittuvat aamuun ja iltapäivään ja yksityistunnit pidetään ryhmätuntien välissä.

Kurssihintaan kuuluu kuoronjohto-opetuksen lisäksi etäopetuksena yksityistunteja laulussa (yht. 90 min, tunnit jaetaan 30–45 min oppitunteihin opettajan kanssa sovittavalla tavalla). Laulunopettajana toimii Leila Saari.

Tarvittava laitteisto

Tunnit järjestetään etäopetuksena Zoom-sovelluksen kautta (ohjeita sovelluksen käyttöön ennen kurssia lähetettävässä kurssikirjeessä). Kurssin osanottajalla tulisi olla jokin älylaite (puhelin tai tabletti) tai tietokone video- ja ääniyhteydellä ja mahdollisimman stabiili internetyhteys.

Lisäopetus

Voit valita kurssisi oheen lisäpaketteja yhdessä tai useammassa soittimessa. Soitinopetusta on tarjolla seuraavissa soittimissa: huilu, oboe, saksofoni, käyrätorvi, trumpetti, pasuuna, baritonitorvi tai lyömäsoittimet. Kussakin oppiaineessa voi saada etäopetusta 180 minuuttia tai 90 minuuttia. Tuntipaketti jaetaan 3060 min mittaisiin oppitunteihin opettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Voit myös halutessasi ostaa lisätuntipaketin laulussa (90 min), mikäli haluat enemmän lauluopetusta kuin kurssihintaan kuuluu.

Soitto- ja laulutunneilla keskitytään jokaisen osallistujan henkilökohtaiseen tilanteeseen. Opettajilta voi saada apua ja vinkkejä vaikkapa jokapäiväiseen harjoitteluun tai omaan ohjelmistoon tutustumiseen. Lue lisää instrumenttiopetus-sivulta!

Sovitusopetus

Kurssilaisten on mahdollista lisämaksusta saada yksityistunteja (yht. 90 min) etäopetuksena kuorosovitusten tekemisessä (opettajana Timo Lehtovaara). Tunneilla voi työstää eteenpäin aiemmin tehtyjä tai aloitettuja kuoro- ja lauluyhtyesovituksia opettajan ohjauksessa. Sovitustunteja varten tarvitset tietokoneen video- ja ääniyhteydellä, nuotinkirjoitusohjelman – esim. ilmaisen Musescoren – ja jonkin soittimen omaan työskentelyyn. Jos olet tehnyt sovituksia, lähetä jokin työsi etukäteen katsottavaksi (ohjeet lähettämisestä ennen kurssia lähetettävässä kurssikirjeessä); näin tunneilla päästään heti kiinni oikeisiin asioihin.

Kurssihinnat
Kuoronjohtokurssi
STM:n jäsenryhmien jäsenet
Lisähinnat
Tuntipaketti* 180 min
Tuntipaketti* 90 min
Sovitustuntipaketti 90 min 50 €

* Tuntipaketin soitinvalikoima: huilu, oboe, saksofoni, käyrätorvi, trumpetti, pasuuna ja lyömäsoittimet. Lue lisää instrumenttiopetus-sivulta! Tuntipaketteihin ei sisälly instrumenttiopetuksen ryhmäopetus. Laulussa voi valita vain 90 minuutin paketin, koska kurssihintaan kuuluu laulunopetusta jo 90 minuuttia.

Ilmoittaudu kuoronjohtokurssille!

Huom! Ilmoittautuminen on päättynyt 8.6.2020. Vapaita kurssipaikkoja (peruutuspaikkoja) voi kysellä Suomen Työväen Musiikkiliiton toimistosta, p. 010 322 6644 tai info.

Ilmoittautuminen on sitova. Etä-Aitoon musiikkikursseilla on rajallinen määrä paikkoja ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Kurssien osanottajille lähetetään ilmoittautumisajan päätyttyä kurssikirje ja lasku kurssimaksusta. Kurssipaikan voi vahvistaa maksamalla kurssilaskun eräpäivään mennessä.

Peruutusehdot

Mikäli ilmoittautumisen joutuu perumaan (pätevät syyt perua: force majour, lääkärintodistus) ilmoittautumisajan päätyttyä, on peruutusmaksu 40 €. Peruutukset Suomen Työväen Musiikkiliiton toimistoon p. 010 322 6644 tai info.

Lisätietoja

Lisätietoja etä-Aitoon musiikkikurssien käytännön asioista voit lukea Yleisinfo-sivulta. Lisätietoja saa myös Suomen Työväen Musiikkiliiton toimistosta, p. 010 322 6644 tai info.