Aitoon musiikkikurssien osana järjestetään kaksi eritasoista kapellimestarikurssia: peruskurssi ja mestarikurssi. Molemmilla kursseilla opiskellaan sekä orkesterien kanssa että luennoilla. Opetuksen apuna käytetään myös videointia.

KAPELLIMESTARIEN PERUSKURSSI on tarkoitettu vasta-alkajille tai kurssilaisille, joilla on jo jonkin verran kokemusta orkesterin johtamisesta. Kurssilla keskitytään johtamisen perusteisiin, kuten johtamiskaavoihin ja partituurin lukemiseen sekä orkesterin johtamiseen ja harjoittamiseen. Harjoitusorkestereina toimivat puhallinleirin B-, C- ja D-orkesterit. Peruskurssi voidaan jakaa perus- ja alkeiskursseihin osanottajamäärän niin salliessa.

Peruskurssilla opettaa musiikinopettaja ja kapellimestari Marja Ikonen. Ikonen toimii musiikin suunnittelijaopettajana Järvi-Saimaan kansalaisopiston Rantasalmen toimipisteessä, missä hän johtaa Rantasalmen A-, B- ja C-puhallinorkestereita ja toimii kapellimestarina Rantasalmen Nuorisoteatterissa.

KAPELLIMESTARIEN MESTARIKURSSI on tarkoitettu kokeneemmille kapellimestareille. Kurssilla opiskellaan niin johtamistekniikkaa, tulkintaa kuin orkesterin harjoittamistakin. Puhallinleirin A-orkesteri toimii mestarikurssin harjoitusorkesterina.

Kurssin opettajana on tamperelainen kapellimestari ja kuoronjohtaja Juha Törmä, joka toimii orkesterinjohdon kouluttajana mm. Pirkanmaan Pinna ry:ssä. Pinnan kurssien lisäksi hän on opettanut Puolustusvoimissa kouluttaen soittokuntien apulaiskapellimestareita. Törmä on toiminut aiemmin orkesterinjohdon kouluttajana myös Pirkanmaan ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa.

Kapellimestarikurssilaisten toivotaan osallistuvan A-puhallinorkesteriin omalla soittimellaan. Lisäksi kurssilaiset voivat soittaa kaikissa haluamissaan leiriorkestereissa aikataulujensa puitteissa. Lisämaksusta on mahdollista saada myös opetusta yhdessä tai useammassa puhallinorkesterin soittimessa, laulussa tai vapaassa säestyksessä. Kapellimestarikurssilaiset voivat myös osallistua puhallinleirin musiikin hahmottamisen (musiikin perusteet) opetukseen ja kuoronjohtokurssin sovitusopetuksen ryhmätunneille. Lisämaksusta on mahdollista saada yksityisopetusta sovittamisessa.

Kurssihinnat
Kapellimestarien mestarikurssi 680 €
Kapellimestarien mestarikurssi, STM:n jäsenet 640 €
Kapellimestarien peruskurssi 640 €
Kapellimestarien peruskurssi, STM:n jäsenet 600 €
Lisähinnat
Soittotunnit 6 x 30 min
Laulutunnit 3 x 30 min 65 €
Vapaan säestyksen tunnit 3 x 30 min 65 €
Sovitustunnit 3 x 30 min 65 €

Kurssihinnat sisältävät kapellimestarikurssin opetuksen ja täysihoidon (ruokailut ja majoitus 2–3 hengen huoneissa Anna Tapion koululla).

Lisätietoja kurssien käytännön asioista voit lukea Yleisinfo-sivulta.

Ilmoittautuminen kapellimestarikursseille on päättynyt. Kursseille on vielä mahdollista jälki-ilmoittautua. Otathan kuitenkin yhteyttä Suomen Työväen Musiikkiliiton toimistoon ennen kuin täytät ilmoittautumislomakkeen ao. linkin kautta.

Ilmoittautuminen KAPELLIMESTARIKURSSEILLE

Tietojen täyttämisen jälkeen paina "lähetä". Ilmoittautumislomakkeen lähettämisestä ei tule automaattista vahvistusviestiä, vaan Suomen Työväen Musiikkiliiton henkilökunta vahvistaa ilmoittautumisen lähettämällä sähköpostiviestin muutaman päivän sisällä.

Ilmoittautuminen päättyy 15.5.2019.

Ilmoittautuminen on sitova. Aitoon musiikkikursseilla on rajallinen määrä paikkoja ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Kurssien osanottajille lähetetään kesäkuussa kurssikirje ja lasku kurssimaksusta. Kurssipaikan voi vahvistaa maksamalla kurssilaskun eräpäivään mennessä.

Mikäli ilmoittautumisen joutuu perumaan (pätevät syyt perua: force majour, lääkärintodistus) ilmoittautumisajan päätyttyä, on peruutusmaksu 100 €. Peruutukset mahdollisimman pian Suomen Työväen Musiikkiliiton toimistoon p. 010 322 6644 tai info.