Uusimman jäsenkirjeen voit lukea tästä. Vanhemmat löydät sivun alaosasta vuosittain ryhmiteltynä.

Jäsenkirje 4 / 2017

Tampereella 15.11.2017

Loppusyksyinen tervehdys Suomen Työväen Musiikkiliitosta,

ohessa seuraa uusin jäsenkirjeemme, josta löydätte STM:n ajankohtaisia tiedotteita.

Vuoden 2018 TSL-tuki

Vuoden 2018 TSL:n kurssituen hakuaika on 1.–30.11.2017. Kurssituki tulee hakea koko ensi vuodeksi. Voitte kuitenkin jakaa toimintanne useammaksi erilliseksi kurssiksi.

Hakulomake löytyy osoitteesta www.musiikkiliitto.fi/tsl. Hakemuksessa kysytään kurssin tietoja, esimerkiksi kouluttajaa, kurssin ajankohtaa ja kestoa sekä kurssisuunnitelmaa ja kurssin kuluja.

Kurssitukea voi hakea kurssimuotoiseen koulutustoimintaan. Kurssi on suunniteltu opinnollinen tapahtuma, jossa tietty ryhmä opiskelijoita perehtyy kouluttajan johdolla opiskeltavaan aiheeseen. Kurssin vähimmäisosallistujamäärä on 10 osallistujaa. Kurssin voi toteuttaa lähi- ja/tai verkko-opintoina. Kurssi voi olla kestoltaan yhden tunnin, päivän tai useita päiviä. Opetustunnin kesto on 45 minuuttia.

Kurssituen määrä on 10–25 €/tunti, kuitenkin maksimissaan puolet kuluista (eli kuluja pitää olla 20 euroa 10 euron tukeen). Tuen määrä päätetään hakemuksen perusteella. Kurssitukea myönnetään kouluttajan palkkioihin ja sosiaaliturvamaksuihin, matkakuluihin, päivärahoihin ja majoituskustannuksiin, osallistujien matkakustannuksiin, kurssista aiheutuviin ilmoitus- ja monistuskuluihin, opetusvälinevuokriin, opetustilavuokriin ja opetusmateriaaliin. Kurssitukea ei myönnetä kurssijärjestäjän kiinteisiin kustannuksiin, kuten esimerkiksi vakituisen henkilökunnan palkkoihin tai tilavuokriin.

TSL-kurssien raportointi 2017

Vuoden 2017 toteutuneet TSL-kurssit tulee raportoida vuoden loppuun mennessä. Linkki raportointilomakkeeseen löytyy STM:n internetsivuilta osoitteesta www.musiikkiliitto.fi/tsl-raportti. Raportointilomakkeen lisäksi palautetaan kurssiohjelma ja osallistujaluettelo, jotka lähetetään sähköpostilla osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Kurssin kulut ilmoitetaan raportointilomakkeessa. Kuitteja ei tarvitse toimittaa kuin pyydettäessä. Kuitteja tulee säilyttää viisi vuotta.

Peruuntuneista tai pienentyneistä kursseista on velvollisuus ilmoittaa välittömästi, jotta avustus voidaan ohjata muuhun käyttöön. Vuodelle 2017 myönnetty avustus on käytettävä kuluvan vuoden aikana. Tuen lopullinen määrä voi muuttua, jos kurssin kuluja ei ole tarpeeksi. Tuki voi kattaa korkeintaan 50 % kuluista.

STM:n kesäkurssit 2018

STM:n kesän 2018 kurssit järjestetään jälleen juhannuksen jälkeen Anna Tapion koululla Pälkäneellä. Puhallinleiri ja kapellimestarikurssit pidetään 26.6.–3.7.2018. Leirin aikana järjestetään myös kuoronjohtokurssi, jonka tarkemmat päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin. Ilmoittautuminen kesäkursseille alkaa helmi-maaliskuussa. Kesäkurssien infoa päivittyy STM:n internetsivuille osoitteissa www.musiikkiliitto.fi/puhallinleiri ja www.musiikkiliitto.fi/kuorokurssit
Jäsenmäärien ja toimintatietojen ilmoittaminen
Jäsenryhmiä pyydetään ilmoittamaan ryhmän jäsenmäärä liiton ja piirijärjestöjen jäsenmaksulaskutusta sekä tilastointia varten 15.1.–15.2. välisenä aikana. Jäsenmäärät ilmoitetaan sähköisellä lomakkeella STM:n internetsivuilla osoitteessa www.musiikkiliitto.fi ‐> STM‐info ‐> jäsenyys ‐> ilmoita jäsenmäärät. Vuoden 2018 jäsenmaksut laskutetaan jäsenryhmiltä helmi-maaliskuussa. Samalla laskulla kerätään sekä liiton jäsenmaksut että piirikohtaiset jäsenmaksut, jotka liitto tilittää eteenpäin piirijärjestöille.

Lisäksi keräämme tietoa jäsenryhmien toiminnasta. Vuoden 2017 toimintatiedot voi ilmoittaa täyttämällä lomake STM:n internetsivuilla osoitteessa www.musiikkiliitto.fI -> STM-info -> jäsenyys -> Toimintailmoitus 2017. Lomakkeessa kysytään tietoja muun muassa harjoituksista, konserteista ja matkoista. Toimintailmoitukset tulee tehdä 15.2.2018 mennessä.

Liittokokouksen uutisia

Suomen Työväen Musiikkiliiton liittokokous pidettiin Lahdessa 28.10.2017. Kokouksessa valittiin liiton uudeksi puheenjohtajaksi Jaana Palanterä Helsingistä. Varapuheenjohtajina jatkavat Risto Lahti Tuusulasta ja Leena Huusman Imatralta. Hallituksen jäseninä jatkavat Markku Ahonen Tampereelta ja Johanna Järvinen Turusta, ja uusina hallituksen jäseninä aloittavat Maarit Mäki-Rayo Helsingistä ja Jukka Remes Harjavallasta. Hallituksen varajäseniksi valittiin Tuula Aali Turusta, Miia Nieminen (uusi varajäsen) Tampereelta ja Petri Railo Kotkasta.

Liittokokous vahvisti toimintakertomukset ja tilinpäätökset vuosilta 2015 ja 2016 sekä myönsi vastuuvapauden tilivelvollisille. Kokous myös hyväksyi toimintasuunnitelman ja puitetalousarvion vuosille 2018–2019. Liiton jäsenmaksut päätettiin pitää ennallaan seuraavan kahden vuoden ajan.

Suomen Työväen Musiikkiliiton liittokokous kutsui yksimielisesti liiton kunniajäseneksi Raimo Valkaman Nokialta.

Toimiston joululoma

STM:n toimisto on suljettu 20.12.2017–7.1.2018.

Terveisin,
Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry