Uusimman jäsenkirjeen voit lukea tästä. Vanhemmat löydät sivun alaosasta vuosittain ryhmiteltynä.

Jäsenkirje 1 / 2019

Tampereella 4.4.2019

Keväinen tervehdys Suomen Työväen Musiikkiliitosta,

ohessa uusin jäsenkirjeemme, josta löydätte STM:n ajankohtaisia tiedotteita.

1. KEVÄÄN KOULUTUKSET

Suomen Työväen Musiikkiliitto järjestää kevään aikana kaksi koulutustilaisuutta:

Turussa järjestetään 4.5. esiintymistaidon koulutus yhteistyössä Varsinais-Suomen piirin kanssa. Helsingissä puolestaan järjestetään Uudenmaan piirin kanssa 25.5. yhteinen koulutustilaisuus, jonka aiheina ovat kehorytmiikka ja barbershop-laulu. Lisätietoja osoitteessa www.musiikkiliitto.fi/koulutus.

2. TULE AITOON MUSIIKKIKURSSEILLE!

Aitoon musiikkikurssit järjestetään jälleen juhannuksen jälkeen Anna Tapion koululla Pälkäneellä. Musiikkikurssien ohjelmassa on puhallinleiri, kapellimestarikurssit, kuoronjohtokurssi sekä pienen tauon jälkeen kuorolaulukurssi, joka painottuu rytmimusiikkiin.

Kuorolaulukurssi 25.–30.6.

Aikuisille kuoroharrastajille suunnattu kuorolaulukurssi vie osanottajat rytmimusiikin maailmaan. Kurssi on tarkoitettu kaikille kuorolaisille, joilla on kiinnostusta saada lisäoppia rytmimusiikista ja hyödyntää sitä omassa kuoroharrastuksessaan. Voit myös tulla kurssille hakemaan vaihtelua oman kuorosi ohjelmistoon, mikäli rytmimusiikki ei siihen pääsääntöisesti kuulu. Kuorolaulukurssilla tarjotaan opetusta myös äänenkäytössä ja musiikin perusteissa.

Kuoronjohtokurssi 25.–30.6.

Kuoronjohtokurssi on tarkoitettu kaikille kuoronjohdosta kiinnostuneille, niin kuorojen varajohtajille, aloittaville kuoronjohtajille kuin myös pitempään kuoronjohtajana toimineille. Kurssi sopii myös kuorolaulajille, jotka haluavat saada lisäoppia kuoroharrastukseensa johtamisen näkökulmasta. Kuoronjohdon kouluttajana toimii Nikke Isomöttönen. Kurssin oppiaineita ovat kuoronjohdon lisäksi laulu, partituurinsoitto/vapaa säestys ja kuorosovittaminen.

Kapellimestarien perus- ja mestarikurssit 25.6.–2.7.

Kapellimestarien peruskurssi on tarkoitettu vasta-alkajille tai kurssilaisille, joilla on jo jonkin verran kokemusta orkesterin johtamisesta, mestarikurssi on puolestaan kokeneemmille kapellimestareille. Kursseilla opiskellaan puhallinorkesterin johtamista ja siihen liittyviä asioita, kuten partituurin lukua, tekniikkaa ja harjoittamista niin orkesterin edessä kuin luennoillakin. Mestarikurssilla opettaa Juha Törmä ja peruskurssilla Marja Ikonen. Peruskurssi voidaan jakaa perus- ja alkeiskursseihin osanottajamäärän niin salliessa.

Puhallinleiri 25.6.–2.7.

Puhallinleirille ovat tervetulleita kaikenikäiset ja -tasoiset puhallin- tai lyömäsoitinten harrastajat. Puhallinleirin opetuksen pääpaino on orkesterisoitossa. Leirillä on neljä eritasoista puhallinorkesteria, joihin leiriläiset voivat osallistua soittotasonsa mukaan. Leirille voi tulla myös aloittamaan soittoharrastuksen ilman aiempaa soittokokemusta tai uuden lisäsoittimen soittamisen minkä ikäisenä tahansa! Orkesterisoiton lisäksi jokaisella puhallinleiriläisellä on henkilökohtaisia soittotunteja. Lisäksi on mahdollista osallistua kamarimusisointiin, musiikin perusteiden opetukseen ja säestystunneille.

Lisätietoja

Lisätietoja löytyy kurssien internetsivuilta www.musiikkiliitto.fi/musiikkikurssit. Samassa osoitteessa voit myös ilmoittautua kursseille 15.5.2019 mennessä. Voit seurata kursseja myös Facebookissa: www.facebook.com/musiikkikurssit.

Musiikkikurssien ohjelmassa on kurssitarjonnan lisäksi useita konsertteja, vapaa-ajanohjelmaa sekä hauskaa yhdessäoloa! Anna Tapion koulu tarjoaa rauhallisen ja luonnonläheisen ympäristön Aitoon musiikkikursseille.

Tervetuloa mukaan viettämään ikimuistoista ja musiikintäyteistä viikkoa eri-ikäisten musiikinharrastajien ja osaavien musiikin ammattilaisten kanssa!

3. LIITTOKOKOUS JYVÄSKYLÄSSÄ 26.10.2019

STM:n liittokokous järjestetään 26.10.2019 Jyväskylässä Puistokoululla (Puistokatu 7-9, 40100 Jyväskylä). Jäsenryhmille lähetetään kokouskutsu alkusyksyllä. Jokaisella jäsenyhdistyksellä oikeus valita liittokokoukseen yksi edustaja, joka ilmoitetaan lähettämällä valtakirja liiton toimistoon kokouskutsussa annettavien ohjeiden mukaan.

Liittokokouksen yhteydessä järjestetään kehoon ja hengitykseen liittyvää koulutusta, joka soveltuu niin laulajille kuin soittajillekin. Lisätietoja päivitetään liiton internetsivuille, www.musiikkiliitto.fi.

4. VETERAANIEN KULTTUURIKATSELMUS TURUSSA 16.–17.11.2019

Perinteinen veteraanien kulttuurikatselmus järjestetään jälleen 16.–17.11.2019, tällä kertaa Turussa, Turun konservatorion tiloissa.

Kulttuurikatselmuksen toteuttamisessa ovat mukana STM:n lisäksi TUL, Eläkkeensaajien Keskusliitto, Eläkeläiset ry ja Työväen Näyttämöiden Liitto. Tapahtuma on avoin kaikille edellä mainittujen järjestöjen 55 vuotta täyttäneille jäsenille, niin yksinesiintyjille kuin ryhmille. Ryhmässä 1/4 saa alittaa ikärajan.

Musiikin lajeina ovat tällä kertaa yksinlaulu, yksiääniset lauluryhmät (kaksi tai useampi laulaja) moniääniset lauluyhtyeet (2-10 laulajaa), kuorot (moniääniset, yli 10 laulajaa), soitinsolistit, soitinyhtyeet (enintään 10 soittajaa) ja orkesterit (yli 10 soittajaa). Kaikki esiintyjät saavat kirjallisen palautteen katselmuksen tuomaristolta.

Ilmoittautuminen tapahtumaan alkaa kevään aikana. Lisätietoja tapahtumasta: www.musiikkiliitto.fi -> tapahtumat -> kulttuurikatselmus.

5. NAISKUOROPÄIVÄT 8.2.2020

STM järjestää yhteistyössä Helsingin suomenkielisen työväenopiston kanssa historiansa ensimmäisen naiskuoropäivän helmikuussa 2020. Tapahtuma järjestetään Työväenopiston Opistotalossa Helsinginkatu 26:ssa klo 10 alkaen. Koko kuoropäivän ohjelma tapahtuu yhdessä ja samassa paikassa katselmuskonsertista illalliskaronkkaan!

Ilmoittautuminen alkaa touko-kesäkuussa ja päättyy lokakuussa 2019. Lisätiedot ja ohjeet kerrotaan myöhemmin. Myös osallistumismaksu tarkentuu lähiaikoina. Illalliskortit ja lounaslipukkeet myydään erikseen.

Lauantain aikana kuorot esiintyvät katselmuskonsertissa enintään 15 minuutin ohjelmalla. Ensisijaisesti lavalle nousevat kokonaiset kuorot/lauluyhtyeet, mutta jos tilaa jää, myös kuorojen pienryhmät voivat osallistua katselmukseen. Katselmuskoitoksen päätyttyä nautitaan kevyt keittolounas, jonka jälkeen tuomaristo antaa ryhmäkohtaista täsmäkoulutusta jokaiselle osallistuvalle kuorolle.

Päätöskonsertissa kaikki kuorot saavat esittää yhden tuomariston valitseman kappaleen katselmusohjelmistostaan. Ilmoille kajahtaa myös kolme yhteisnumeroa, ja lisäksi lavalle nousee yllätysesiintyjä! Konsertin lopuksi paras kuoro palkitaan upealla kiertopalkinnolla. Päivä päättyy illalliskaronkkaan, jossa lava on vapaa. Mukana menossa myös pohjoismaista naisenergiaa ja mieskomeutta.

Tervetuloa Helsinkiin laulamaan ja pitämään hauskaa iloisessa seurassa!

6. STM 100 -JUHLAVUOSI LÄHESTYY!

Suomen Työväen Musiikkiliitto juhlii 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2020. Juhlavuosi näkyy kaikkien STM:n järjestämien tilaisuuksien teemana pitkin juhlavuotta.

Juhlavuoden toivotaan näkyvän myös jäsenryhmien konserteissa. Kaikki konsertit voi ilmoittaa osaksi STM 100 -konserttisarjaa ja ryhmien käyttöön on tulossa 100-vuotisjuhlalogo julisteissa, käsiohjelmissa ja muissa painotuotteissa tai sähköisessä tiedotuksessa käytettäväksi. STM kokoaa myös listan STM:n vuosien varrella kustantamista teoksista, joita ryhmät voivat ottaa juhlavuoden ohjemistoihin.

Juhlavuosi huipentuu 25.–26.9.2020 – liiton perustamispäivinä – vietettävään STM 100 -juhlatapahtumaan Tampereella. Juhlia vietetään osin perinteisellä ja osin uudella ohjelmalla. Tarkoituksena on tarjota osanottajille runsaasti esiintymismahdollisuuksia, mutta myös mahdollisuus juhlintaan!

Perjantaina 25.9. vietetään Tampereen Puistotornin juhlasali Konsussa yhteistä iltaa maratonkonsertin muodossa. Luvassa on jäsenryhmien esityksiä, sävellyksiä 100 vuoden varrelta sekä rentoa yhdessäoloa musiikin ja ruoan parissa.

Lauantaina 26.9. ohjelmassa on mm. esiintymisiä kauppakeskuksissa ympäri Tampereen keskustaa, historiikin julkistustilaisuus sekä Tampere-talon Isossa salissa pidettävä juhlakonsertti, jossa esiintyy monipuolinen joukko STM:n jäsenryhmiä.

Juhlakonserttikokonaisuuden on suunnitellut STM:n taiteellinen toimikunta ja tarkoituksena on tarjota juhlava ja jäsenryhmien omaa toimintaa esittelevä konserttielämys koko jäsenistölle, niin yleisönä oleville kuin esiintyjillekin. Juhlakonsertissa ei siis tällä kertaa kuulla perinteisiä suurkuoron yhteisnumeroita, mutta luvassa on mm. uuden tilausteoksen kantaesitys sekä tietysti koko yleisön kanssa esitettävä Työväen marssi. Konserttiin myydään lippuja myös jäsenistön ulkopuoliselle yleisölle, joten esimerkiksi avecit, ystävät ja sukulaiset ovat tervetulleita konserttiin.
Lauantai-ilta huipentuu iltajuhlaan Tampere-talon Sorsapuistosalissa, missä iltaa jatketaan illallisen, musiikin, huomionosoitusten ja vapaamuotoisen yhdessäolon parissa.

Sunnuntaina 27.9. tarjoamme halukkaille kuoroille / pienryhmille (myös pienemmät soitinyhtyeet) esiintymismahdollisuuden kulttuuritalo Laikun musiikkisalissa.

Juhlatapahtuman ohjelma tarkentuu vuoden mittaan. Ensi syksynä käynnistyy tapahtuman ennakkoilmoittautuminen, ja varsinainen ilmoittautuminen tapahtuu keväällä 2020. Ennakkoilmoittautumisten perusteella suunnitellaan tapahtuman esiintymisiä ja aikataulua. Osallistumismaksuista, majoitusmahdollisuuksista yms. tiedotamme asioiden edetessä.

Juhlavuoden asioista tiedotetaan jäsenistölle STM:n internetsivuilla osoitteessa www.musiikkiliitto.fi -> STM 100 sekä jäsenkirjeissä.

Tervetuloa mukaan juhlimaan 100-vuotiasta Suomen Työväen Musiikkiliittoa!

AURINKOISTA KEVÄTTÄ TOIVOTTAEN,

Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry