Uusimman jäsenkirjeen voit lukea tästä. Vanhemmat löydät sivun alaosasta vuosittain ryhmiteltynä.

Jäsenkirje 2 / 2018

Tampereella 11.4.2018

Tervehdys Suomen Työväen Musiikkiliitosta,

ohessa seuraa uusin jäsenkirjeemme, josta löydätte STM:n ajankohtaisia tiedotteita. Teidät on ilmoitettu ryhmänne yhteyshenkilöksi, joten tämä jäsenkirje on lähetetty siis vain Teille. Toivommekin, että välitätte kirjeen kaikille ryhmänne jäsenille ja johtajille.

Keho soimaan! -koulutus 5.5. Tampereella

STM järjestää koulutuksen kaikille äänenkäytöstä kiinnostuneille Tampereella lauantaina 5.5. klo 10.30-16.00. Päivän aikana paneudutaan kehon ja äänen kokonaisuuteen somaattisen, läsnäolevan ja kehollisen lähestymistavan kautta, mm. Alexander-tekniikan keinoja käyttäen ja CVT:n (Complete Vocal Technique eli ’Kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikka’) perusteisiin tutustuen. Kouluttajina toimivat Katja Harilo ja Johanna Pekkarinen

Koulutuksen hinta on 35 € STM:n jäsenille (45 € muille). Koulutukseen ilmoittaudutaan 24.4.2018 mennessä osoitteessa www.musiikkiliitto.fi/koulutus. Lisätietoja Suomen Työväen Musiikkiliiton toimistosta: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai puh. 010 322 6644.

Aitoon musiikkikurssit 2018

Aitoon musiikkikurssit on STM:n kesäinen koulutustapahtuma, joka järjestetään 26.6.–3.7.2018 Anna Tapion koululla Aitoossa, Pälkäneellä. Tänä vuonna kurssiohjelmassa on puhallinleiri, kuoronjohtokurssi sekä kapellimestarien perus- ja mestarikurssit. Ilmoittautuminen kursseille on käynnissä 15.5.2018 asti osoitteessa www.musiikkiliitto.fi/musiikkikurssit!

Aitoon musiikkikursseille ovat tervetulleita niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin aloittelijoista edistyneempiin muusikoihin. Musiikkikurssien ammattitaitoiset ja innostavat opettajat tarjoavat monipuolista ja korkeatasoista opetusta. Musiikkikurssien ohjelmassa on kurssitarjonnan lisäksi useita konsertteja, vapaa-ajanohjelmaa sekä hauskaa yhdessäoloa! Anna Tapion koulu tarjoaa rauhallisen ja luonnonläheisen ympäristön Aitoon musiikkikursseille.

Puhallinleiri

Aitoon musiikkikurssien puhallinleiri järjestetään 26.6.−3.7.2018. Puhallinleirille ovat tervetulleita kaikenikäiset ja -tasoiset puhallin- tai lyömäsoitinten harrastajat. Leirille voi tulla myös ilman aiempaa soittokokemusta aloittamaan soittoharrastuksen minkä ikäisenä tahansa tai vaikkapa aloittamaan uuden lisäsoittimen soittamisen.

Puhallinleirin opetuksen pääpaino on orkesterisoitossa. Leirillä on neljä eritasoista puhallinorkesteria, joihin leiriläiset osallistuvat soittokokemuksensa mukaan. Orkesterisoiton lisäksi leirillä on henkilökohtaisia soittotunteja. Joka päivä on tarjolla myös eritasoisia musiikin perusteiden ryhmiä, kamarimusisointimahdollisuus pianistin kanssa sekä monenlaisia muita musisointimahdollisuuksia.

Kapellimestarikurssit

Aitoon musiikkikurssien osana järjestetään kaksi eritasoista kapellimestarikurssia: peruskurssi ja mestarikurssi. Mestarikurssilla opettaa Jukka Iisakkila. Kurssi on tarkoitettu kokeneemmille kapellimestareille. Kurssilla opiskellaan niin johtamistekniikkaa, partituurin lukua, tulkintaa kuin orkesterin harjoittamistakin. Kurssin harjoitusorkesterina toimii puhallinleirin A-orkesteri.

Peruskurssilla opettaa Marja Ikonen. Kurssi on tarkoitettu vasta-alkajille sekä kurssilaisille, joilla on jo jonkin verran kokemusta orkesterin johtamisesta. Kurssilla keskitytään johtamisen perusteisiin, tutustutaan johtamiskaavoihin, partituurin lukemiseen ja transponointien hahmottamiseen sekä tietenkin orkesterin johtamiseen ja harjoittamiseen. Harjoitusorkestereina toimivat D-, C- ja B-orkesterit.

Kapellimestarikurssilaisten toivotaan osallistuvan A-puhallinorkesteriin omalla soittimellaan. Lisämaksusta on mahdollista saada myös opetusta yhdessä tai useammassa soittimessa. Kapellimestarikurssilaiset voivat myös osallistua puhallinleirin musiikin perusteiden opetukseen.

Kuoronjohtokurssi

Aitoon musiikkikurssien kuoronjohtokurssi järjestetään 26.6.–1.7.2018. Kurssi on tarkoitettu kaikille kuoronjohdosta kiinnostuneille, niin kuorojen varajohtajille, aloittaville kuoronjohtajille kuin myös pitempään kuoronjohtajana toimineille. Kurssi sopii myös kuorolaulajille, jotka haluavat saada lisäoppia kuoroharrastukseensa johtamisen näkökulmasta. Kurssille ovat siis tervetulleita kaikki aloittelijoista kokeneisiin konkareihin!

Kuoronjohtokurssilla opiskellaan kuoronjohdon perustaitoja tiiviissä paketissa: johtamistekniikkaa, kuoron harjoituttamista ja äänenkäytön opettamista kuorolle. Kuoronjohdon opetus tapahtuu ryhmäopetuksena ja kurssin harjoituskuoron muodostavat kurssilaiset itse. Kuoronjohdon kouluttajana toimii Nikke Isomöttönen.

Kurssihintaan kuuluu kuoronjohto-opetuksen lisäksi yksityistunteja laulussa sekä pianonsoitossa. Lauluopettajana on Laura Salovaara ja pianonsoittoa opettaa Mirva Helske. Pianotunnit keskittyvät partituurinsoiton ja vapaan säestyksen opiskeluun. Kurssilaisten on mahdollista saada myös ohjausta kuorosovitusten tekemiseen. Kuoronjohtokurssilaiset voivat halutessaan osallistua lisäksi puhallinleirin musiikin perusteiden opetukseen. Musiikin perusteita ja kuorosovittamista opettaa Esko Eirola.

Lisätietoja

Lisätietoja, kuten kurssihinnat, löytyy osoitteesta www.musiikkiliitto.fi/musiikkikurssit. Lisätietoja saa myös STM:n toimistosta, p. 010 322 6644 tai Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Aitoon musiikkikursseja voi seurata myös Facebookissa, www.facebook.com/musiikkikurssit.

Tervetuloa mukaan viettämään ikimuistoista ja musiikintäyteistä viikkoa eri-ikäisten musiikinharrastajien ja osaavien musiikin ammattilaisten kanssa!

Terveisin,

Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry