Uusimman jäsenkirjeen voit lukea tästä. Vanhemmat löydät sivun alaosasta vuosittain ryhmiteltynä.

Jäsenkirje 5 / 2019

Tampereella 10.12.2019

Loppusyksyn tervehdys Suomen Työväen Musiikkiliitosta,

ohessa uusin jäsenkirjeemme, josta löydätte STM:n ajankohtaisia tiedotteita.

1. STM 100 VUOTTA

Suomen Työväen Musiikkiliiton 100-vuotisjuhlavuosi lähestyy! Juhlavuoden päätapahtuma järjestetään Tampereella 25.–26.9.2020. Tapahtuman alustavaan ohjelmaan voi tutustua liiton internetsivuilla. Marras-joulukuussa toteutetaan alustava osanottokysely, josta on lähetetty sähköpostia kaikille jäsenryhmien yhteyshenkilöille. Jäsenryhmiä pyydetään vastamaan kyselyyn 15.12.2019 mennessä. Ota yhteyttä STM:n toimistoon, jos ryhmänne ei ole saanut linkkiä ennakkokyselyyn! Sitovat ilmoittautumiset juhlatapahtumaan tehdään kevään 2020 aikana.

Jäsenryhmät ja piirijärjestöt saavat juhlavuoden omaan konserttitiedotukseen käyttöönsä STM 100 -juhlalogon. Kaikki STM 100 -juhlavuoden aikana pidettävät konsertit pyydetään ilmoittamaan liiton toimistoon. Konsertit ilmoitetaan sähköisellä lomakkeella, joka tulee STM:n internetsivuille joulukuun aikana.

2. TSL-KURSSIEN RAPORTOINTI

Vuoden 2019 TSL-kurssit on raportoitava viimeistään 31.12.2019. Raportointilomakkeen lisäksi palautetaan kurssiohjelma ja osallistujaluettelo. Raportointilomakkeeseen pääset STM:n internetsivujen kautta. Kurssiohjelma- ja osallistujaluettelolomakkeet lähetetään sähköpostilla info. Tuki maksetaan raporttien tarkistuksen jälkeen.

Avustuksen saajalla on velvollisuus ilmoittaa peruuntuneista tai pienentyneistä kursseista välittömästi, jotta avustus voidaan ohjata muuhun käyttöön. Myönnetty avustus on käytettävä myöntämisvuoden aikana. Alustavasti myönnetyn tuen määrä voi muuttua, jos hyväksyttäviä opetustunteja tai kuluja ei ole tarpeeksi. Tuki voi kattaa korkeintaan 50 % kuluista.

3. JÄSENMÄÄRÄT JA TOIMINTATIEDOT

Jäsenryhmiä pyydetään ilmoittamaan ryhmän jäsenmäärä liiton ja piirijärjestöjen jäsenmaksulaskutusta sekä tilastointia varten 31.1.2020 mennessä. Jäsenmäärät ilmoitetaan sähköisellä lomakkeella STM:n internetsivuilla. Vuoden 2020 jäsenmaksut laskutetaan jäsenryhmiltä helmi-maaliskuussa. Samalla laskulla kerätään sekä liiton jäsenmaksut että piirikohtaiset jäsenmaksut, jotka liitto tilittää eteenpäin piirijärjestöille.

Lisäksi keräämme tietoa jäsenryhmien toiminnasta. Vuoden 2019 toimintatiedot voi ilmoittaa täyttämällä lomake STM:n internetsivuilla. Lomakkeessa kysytään tietoja muun muassa harjoituksista, konserteista ja matkoista. Toimintailmoitukset tulee tehdä 31.1.2020 mennessä.

Sekä jäsenmäärä- että toimintatietolomakkeet avautuvat jo joulukuussa, joten tiedot voi ilmoittaa vaikka heti vuoden vaihduttua!

4. LIITTOKOKOUSUUTISIA

Suomen Työväen Musiikkiliiton liittokokous pidettiin Jyväskylässä 26.10.2019. Liittokokous valitsi liiton puheenjohtajaksi toiselle kaksivuotiskaudelle Jaana Palanterän Helsingistä. Hallituksen varapuheenjohtajina jatkavat Risto Lahti Tuusulasta ja Leena Huusman Imatralta.

Hallituksen jäseniksi vuosiksi 2020–2021 valittiin Markku Ahonen Tampereelta, Johanna Järvinen Turusta, Maarit Mäki-Rayo Helsingistä ja Miia Nieminen Tampereelta. Hallituksen varajäseniksi valittiin Tuula Aali Turusta, Anna Moilanen Tampereelta ja Petri Railo Kotkasta.

Liittokokous vahvisti toimintakertomukset ja tilinpäätökset vuosilta 2017 ja 2018 sekä myönsi vastuuvapauden tilivelvollisille. Kokous hyväksyi myös toimintasuunnitelman ja puitetalousarvion vuosille 2020–2021. Liiton jäsenmaksut päätettiin pitää ennallaan seuraavat kaksi vuotta.

Suomen Työväen Musiikkiliiton liittokokous kutsui yksimielisesti liiton kunniajäseniksi seitsemän henkilöä: Tauno Halkola (Kotka), Eila Mäenpää (Helsinki), Lilli Paajanen (Imatra), Usko Rasilainen (Kangasala), Juhani Soidinsalo (Ruotsinpyhtää), Mikko Toijala (Tampere) ja Matti Vilén (Tampere). Kunniajäsenyys on liiton korkein huomionosoitus, jonka voi saada erittäin ansiokkaasta ja pitkäaikaisesta työstä työväen musiikkiharrastuksen hyväksi.

5. AITOON MUSIIKKIKURSSIT

Kesän 2020 perinteiset musiikkikurssit järjestetään jälleen Aitoossa, Pälkäneellä 23.–30.6.2020. Ohjelmassa on puhallinleiri, kapellimestarien perus- ja mestarikurssit, kuoronjohtokurssi, kuorosovituskurssi sekä kuorolaulajille suunnattu hyvinvointia äänelle -kurssi. Ilmoittautuminen kursseille alkaa helmikuussa 2020.

Aitoon musiikkikursseille ovat tervetulleita niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin aloittelijoista edistyneempiin muusikoihin. Musiikkikurssien ammattitaitoiset ja innostavat opettajat tarjoavat monipuolista ja korkeatasoista opetusta. Musiikkikurssien ohjelmassa on kurssitarjonnan lisäksi useita konsertteja, vapaa-ajanohjelmaa sekä hauskaa yhdessäoloa! Anna Tapion koulu tarjoaa rauhallisen ja luonnonläheisen ympäristön Aitoon musiikkikursseille.

Tarkempia tietoja alkuvuoden aikana musiikkikurssien internetsivuilla. Voit seurata kursseja myös Facebookissa: www.facebook.com/musiikkikurssit.

6. PUHALLINORKESTERIEN SM-KILPAILUT

Puhallinorkesterien SM-kilpailut järjestetään Tampereella Tampere-talossa 23.–24.5.2020. Kilpailussa on viisi sarjaa: A-, B- ja C-sarjat, vapaa sarja ja ammattilaissarja. Ilmoittautuminen päättyy 15.2.2020 (alempi hinta viimeistään 15.1. ilmoittautuneille). Lue lisää viimeisimmästä Työväen Sävel -lehdestä ja osoitteesta www.posmk.fi. Tervetuloa mukaan!

7. UUSI TUOTANTOSIHTEERI

STM:n toimistolla on marraskuussa aloittanut uutena osa-aikaisena tuotantosihteerinä Soila Takanen. Toimiston ajantasaiset yhteystiedot löytyvät liiton internetsivuilta.

8. TOIMISTON JOULULOMA

STM:n toimisto on suljettu joululomien vuoksi 20.12.2019–6.1.2020.

RAUHALLISTA LOPPUVUOTTA JA JOULUNAIKAA TOIVOTTAEN,

Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry