Uusimman jäsenkirjeen voit lukea tästä. Vanhemmat löydät sivun alaosasta vuosittain ryhmiteltynä.

JÄSENKIRJE 4/2021

Tampereella 23.8.2021

Elokuinen tervehdys Suomen Työväen Musiikkiliitosta!

Oheisessa jäsenkirjeessä on tietoa liiton ajankohtaisista asioista.

1. STM 100 -MUSIIKKIJUHLA 24.–25.9.2021

Suomen Työväen Musiikkiliiton 100-vuotisjuhlatapahtuma järjestetään Tampereella 24.-25.9.2021. STM 100 -musiikkijuhlan ohjelmaa on jouduttu supistamaan aiempiin suunnitelmiin verrattuna koronapandemiasta johtuen. Näillä näkymin juhlimaan kuitenkin päästään, ja toivotamme juhlan osanottajat lämpimästi tervetulleiksi juhlimaan 100-vuotiasta Suomen Työväen Musiikkiliittoa Tampereelle!

Tapahtuman ohjelma keskittyy lauantaille 25.9. Päivän ohjelmassa on esiintymisiä kauppakeskuksissa ja Laikun lavalla, sääntömääräinen liittokokous, juhlakonsertti Aleksanterin kirkossa sekä illallinen ravintola Ziberiassa. Perjantaina 24.9. ohjelmassa on Tampereen kaupungin vastaanotto Tampereen raatihuoneella.

Tapahtuman ilmoittautuminen on päättynyt, mutta jos osallistuminen kiinnostaa, ottakaa pikaisesti yhteyttä liiton toimistoon. Tapahtuman eri tilaisuuksiin on mahdollista osallistua vain ennakkoon ilmoittautumalla.

Lue lisää liiton verkkosivuilta!

Tervetuloa juhlimaan Tampereelle!

2. LIITTOKOKOUS 25.9. – KOKOUSPAIKKA VAIHTUNUT

Suomen Työväen Musiikkiliitto (STM) ry:n sääntömääräinen liittokokous pidetään 25.9.2021 klo 14 Tampereella. Liittokokouskutsu on lähetetty sähköpostitse jäsenryhmien yhteyshenkilöille. Otathan yhteyttä liiton toimistoon, mikäli ette ole liittokokouskutsua saaneet.

Kokouspaikka on vaihtunut kokouskutsussa mainitusta paikasta. Kokous pidetään Työväenmuseo Werstaalla, auditorio Väinössä (Väinö Linnan aukio 8, Tampere).

Koronapandemiasta johtuen kokoukseen liittyy poikkeusjärjestelyjä. Koronatilanteen vuoksi etäosallistuminen kokoukseen on suositeltavaa. Etäosallistuminen toteutetaan Zoom-sovelluksella. Mikäli kokousedustaja saapuu kulttuuritalo Laikussa pidettävään kokoukseen paikan päälle, tulee kokouksessa huomioida terveysturvallisuusohjeistus. Kokoustilassa on rajattu maksimihenkilömäärä terveysturvallisuussyistä, joten paikkoja ei voida taata muille kuin äänivaltaisille kokousedustajille. Suosittelemme kuitenkin myös äänivaltaisille kokousedustajille ensisijaisesti etäosallistumista.

Kokousedustaja on ilmoitettava lähettämällä valtakirja liiton toimistoon joko skannattuna sähköpostitse os. info tai postitse os. Suomen Työväen Musiikkiliitto, Hämeenpuisto 33 B 26, 33200 Tampere. Valtakirjapohja on lähetetty kokouskutsun mukana. Valtakirjan tulee olla perillä liiton toimistolla viimeistään torstaina 16.9.2021.

3. TYÖVÄEN MUSIIKKIRAHASTON APURAHAT HAETTAVISSA

Suomen Työväen Musiikkiliitolla on oma rahasto, Työväen Musiikkirahasto, osana Kansan Sivistysrahastoa. Työväen Musiikkirahaston kautta tuetaan vuosittain mm. sävellystyötä, musiikin esittämistä, tuottamista ja nuorten musiikkitoimintaa. Myös STM:n jäsenryhmillä on mahdollisuus saada Työväen Musiikkirahaston kautta apurahaa omaan toimintaansa, erityisesti ryhmän perustoiminnasta poikkeaviin projekteihin ja hankkeisiin.

Apurahaa haetaan Kansan Sivistysrahaston apurahahaun kautta. Apurahaa haetaan sähköisen hakusovelluksen kautta 1.–31.8.2021 välisenä aikana. Lisätiedot ja hakusovellus löytyvät säätiön internetsivuilta, www.sivistysrahasto.fi.

4. TSL-TUEN HAKUAIKA LOKAKUUSSA

STM:n jäsenryhmillä on jälleen mahdollisuus hakea Työväen Sivistysliiton kurssitukea toimintaansa. TSL-tuki vuodelle 2022 haetaan 1.–24.10.2021 välisenä aikana sähköisellä lomakkeella. Tukea haetaan koko ensi vuodelle eli kaikkiin vuoden 2022 aikana järjestettäviin kursseihin.

Kurssitukea voi hakea kurssimuotoiseen koulutustoimintaan. Kurssi on suunniteltu opinnollinen tapahtuma, jossa vähintään 10 opiskelijan ryhmä perehtyy kouluttajan johdolla opiskeltavaan aiheeseen. Kurssille pitää määritellä oppimistavoitteet. Kurssituen enimmäismäärä myönnetään hakemuksen perusteella. Toteutunut kurssi raportoidaan ohjeiden mukaan, minkä jälkeen kurssituen lopullinen määrä vahvistetaan.

Tarkempaa tietoa löydät STM:n internetsivuilta.

5. NASOM 2022

NASOMin pohjoismaisia musiikkijuhlia vietetään Helsingissä 9.–12.6.2022. Juhlavalmistelut ovat täydessä käynnissä, ja ennakkoilmoittautumisia odotetaan 31.10. mennessä. Ilmoittautumis- ja hotellilinkit on toimitettu kaikkien jäsenryhmien yhteyshenkilöille kesäkuussa.

Tapahtuman ohjelmassa on mm. etkot Suomenlinnassa, musiikkikulkue, yhteisesiintyminen Senaatintorilla suomenruotsalaisen musiikkiliiton (FSSMF:n) kanssa, konsertteja ja Suomi-iltamat.

Nasomin verkkosivut: www.nasom.info/ohjelma
Facebook: @NasomHelsinki22

6. VETERAANIEN KULTTUURIKATSELMUS

Perinteinen veteraanien kulttuurikatselmus järjestetään jälleen 20.–21.11.2021, tällä kertaa Kotkassa. Kulttuurikatselmuksen toteuttamisessa ovat mukana STM:n lisäksi TUL, Eläkkeensaajien Keskusliitto, Eläkeläiset ry ja Työväen Näyttämöiden Liitto. Tapahtuma on avoin kaikille edellä mainittujen järjestöjen 55 vuotta täyttäneille jäsenille, niin yksinesiintyjille kuin ryhmille. Ryhmässä 1/4 saa alittaa ikärajan.

Musiikin lajeina ovat yksinlaulu, yksiääniset lauluryhmät (kaksi tai useampi laulaja), moniääniset lauluyhtyeet (2–10 laulajaa), kuorot (moniääniset, yli 10 laulajaa), soitinsolistit, soitinyhtyeet (enintään 10 soittajaa) ja orkesterit (yli 10 soittajaa). Kaikki esiintyjät saavat kirjallisen palautteen katselmuksen tuomaristolta.

Ilmoittautuminen tapahtumaan on käynnissä 20.10. asti. Lisätietoja ja ilmoittautumiset TUL:n verkkosivuilla.

7. JOULUTERVEHDYKSET TYÖVÄEN SÄVEL -LEHTEEN

Vuoden viimeisessä Työväen Sävel -lehden numerossa julkaistaan jälleen jäsenistön ja yhteistyökumppaneiden perinteiset joulu- ja uudenvuodentervehdykset. Tervehdysten tarkoituksena on toivottaa rauhaisaa joulunaikaa muille Suomen Työväen Musiikkiliiton ryhmille ja tukea lehtemme olemassaoloa. Työväen Sävel 4/21 ilmestyy viikolla 48. Ohjeet joulutervehdyksen jättämisestä lähetetään jäsenkirjeessä lokakuun aikana.

8. HARRASTUSTOIMINNAN TILANNE

Huomioittehan ryhmienne toiminnassa sen, että yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia koskevat koronarajoitukset eivät vaikuta kuoro- tai orkesteriharjoituksiin, koska ne ovat ns. jatkuvaluonteista normaalitoimintaa. Joillakin paikkakunnilla on harrastustoiminnasta erillisiä linjauksia, ja tällä hetkellä harrastaminen on sallittua myös epidemian leviämisalueilla. Toiminnassa tulee kuitenkin huomioida koronaturvaohjeet, mm. riittävät turvavälit. Harjoitustilojen omistajat tai erilaiset taustayhteistöt saattavat myös asettaa omia kokoontumisrajoituksiaan.

Sen sijaan konsertit ovat pääsääntöisesti yleisötilaisuuksia, ja niissä pitää näin ollen ottaa huomioon yleisötilaisuuksia koskevat rajoitustoimet. Jos koronarajoituksissa tai terveysturvatoimissa jokin mietityttää, ota yhteyttä liiton toimistolle!

Aurinkoista syyskauden alkua!

SUOMEN TYÖVÄEN MUSIIKKILIITTO (STM) RY